Tuesday, December 17, 2013

Monday, October 21, 2013

CIKGU OH CIKGU

tiba2 terlintas nak share gambar2 kartun pasal cikgu


CIKGU DULU VS CIKGU SEKARANG



PPSMI


PELAJAR2 KITA


WALAU APA PUN.....




Tuesday, September 24, 2013

REZEKI ALLAH

 Sumber dari Google...dah lupa dari blog mana. Minta dihalalkan...
SEKADAR RENUNGAN 


Subhanallah betapa banyaknya rezeki yang telah Allah telah kurniakan kepada kita namun kita lalai. Kebanyakan dari kita asyik asyik mengeluh sebab apa yang dipinta masih belum dikabulkan. Sebelum kita terus menerus meminta dan meminta cuba kita berhenti dan renung sejenak lihat kembali kepada nikmat yang telah kita ada.
Adakah kita telah bersyukur kepada Allah atas nikmat yang telah pun kita terima sebelum ini? Dah sujud syukur? Dah zakat hasil dari pendapatan? Dah sedekah kepada orang yang lebih susah dari kita? Sentiasa sedar dan peka atas oksigen yang kita hirup setiap saat? Lengkap sempurna dalam amalan dan solat? Beristighfar sepanjang masa?
Anda inginkan kehidupan yang tenang, aman damai dan berjaya? Tunaikanlah hak Allah dan kemudian baru Allah akan tunaikan hak Anda. Mengapa begini? Kerana Allah sayangkan anda. Jika tidak? Anda akan dibiarkan hidup tanpa pedoman tidak tahu mana betul dan mana salah. Nauzubillah.


Tidak ada istilah putus asa dalam Islam. Apa jua perkara yang dihajatkan samada ianya ditangguh kerana belum sampai masa sesuai, ianya tidak sesuai dengan diri yang meminta (anda lebih sesuai dengan perkara yang lebih baik, sebenarnya)  atau ianya sedang menunggu kita di pintu Syurga.
Namun tidak salah bagi kita untuk terus berdoa dan berusaha agar apa jua yang di usahakan agar dimakbulkan. Doa adalah salah satu faktor takdir kita akan berubah dengan izin Allah. Apa tindakan kita? Teruskan usaha secara konsisten. Teruskan doa secara konsisten. Mengapa? Jika kita stop dan putus asa dengan apa yang sedang dibuat bagaimana ianya akan sukses nanti. Anda perlu bermula dari zero setiap masa. Jika kita stop dengan doa, apalagi? Makan dan tidur tidak membawa anda ke mana-mana. Usaha dan doa terus mana tahu sampai masa yang sesuai pada pandangan Allah (di mana waktu itu anda di beri hidayah sedang buat perkara yang memang sesuai untuk anda) dan Allah Maha Tahu anda telah pun bersedia secara fizikal dan spiritual – waktu itu semua dipinta anda dapat, adakah anda mampu tanganinya? Fikirlah bermula dari sekarang agar waktu itu tiba anda dah pun bersedia.

Sunday, September 08, 2013

SEKADAR RENUNGAN

semoga bermanafaat - EHSAN DARI FB PROF DR MUHAYA
Ciri-ciri WANITA dalam al-Quran

5 Ciri-Ciri

Setidaknya ada lima jenis wanita dalam Al-Qur’an,

Pertama, Kategori pejuang. Wanita Kategori pejuang memiliki keperibadian kuat. Ia berani menanggung risiko apa pun saat keimanannya diusik dan kehormatannya dilecehkan. Jenis ini diwakili oleh :

1-Siti Asiyah binti Mazahim, isteri Fir’aun.
Walau berada dalam cengkaman Fir’aun, Asiyah mampu menjaga aqidah dan harga dirinya sebagai seorang Muslimah. Asiyah lebih memilih istana di syurga daripada istana di dunia yang dijanjikan Fir’aun.

Allah SWT mengabadikan do’anya, “Dan Allah menjadikan perempuan Fir’aun teladan bagi orang-orang beriman, dan ia berdo’a : Ya Tuhanku, bangunlah untukku sebuah rumah di sisiMu dalam syurga dan selamatkanlah aku dari Fir’aun dan perbuatannya dan selamatkan aku dari kaum yang zalim.” (QS. At-Tahriim: 11).

2-Maryam binti Imran
Kedua, kategori wanita solehah yang menjaga kesucian dirinya. Kategori ini diwakili Maryam binti Imran. Hari-harinya ia isi dengan ketaatan kepada Allah. Ia pun sangat konsisten menjaga kesucian dirinya.

“Bagaimana akan ada bagiku seorang anak laki-laki, sedang tidak pernah seorang manusia pun menyentuhku dan aku bukan (pula) seorang pezina!” demikian ungkap Maryam (QS. Maryam: 20).

Kerana keutamaan inilah, Allah SWT mengabadikan namanya sebagai nama salah satu surat dalam Al-Qur’an (QS. Maryam [19]). Maryam pun diamanahi untuk mengasuh dan membesarkan Kekasih Allah, Isa putra Maryam (QS. Maryam [19] : 16-34). Allah SWT memuliakan Maryam bukan kerana kecantikannya, namun kerana kesolehan dan kesuciannya.

3-Hindun
Ketiga, kategori penghasut, tukang fitnah, dan biang gosip. Kategori ini diwakili Hindun, istrinya Abu Lahab. Al-Qur’an menjulukinya sebagai “pembawa kayu bakar” alias penyebar fitnah. Dalam istilah sekarang, wanita penyiram bensin.

“Binasalah kedua tangan Abu Lahab dan sesungguhnya ia akan binasa. demikian pula isterinya, pembawa kayu bakar yang di lehernya ada tali dari sabut.” (QS. Al-Lahab: 1-5). Bersama suaminya, Hindun bahu membahu menentang dakwah Rasulullah SAW, menyebar fitnah, dan melakukan kezaliman. Isu yang awalnya biasa, menjadi luar biasa ketika diucapkan Hindun.

4-Zulaikha
Keempat, kategori wanita penggoda. Tips ini digunakan Zulaikha saat menggoda Nabi Yusuf. Petualangan Zulaikha diungkapkan dalam Al-Qur’an,

“Dan wanita (Zulaikha) yang Yusuf tinggal di rumahnya menggoda Yusuf untuk menundukkan dirinya (kepadanya) dan dia menutup pintu-pintu, seraya berkata, “Marilah ke sini.” Yusuf berkata, “Aku berlindung kepada Allah, sungguh tuanku telah memperlakukan aku dengan baik.” Sesungguhnya orang-orang yang zalim tiada akan beruntung.” (QS. Yusuf: 23).

5-Istri Nabi Nuh a.s dan Nabi Luth
Kelima, kategori wanita pengkhianat dan ingkar terhadap suaminya. Allah SWT memuji wanita yang tidak taat kepada suaminya yang zalim, seperti dilakukan perempuan Fir’aun (QS. At-Tahriim: 11). Namun, pada saat bersamaan Allah pun mengecam perempuan yang bekhianat kepada suaminya (yang soleh). Isterinya Nabi Nuh dan Nabi Luth mewakili tips ini. Saat suaminya memperjuangkan kebenaran, mereka malah menjadi pengkhianat dakwah.

Difirmankan, “Allah membuat isteri Nuh dan isteri Luth perumpamaan bagi orang-orang kafir. Keduanya berada di bawah pengawasan dua orang hamba yang soleh di antara hamba-hamba Kami; lalu kedua isteri itu berkhianat kepada kedua suaminya, maka kedua suaminya itu tiada dapat membantu mereka sedikit pun dari (siksa) Allah; dan dikatakan (kepada keduanya) : Masuklah ke neraka bersama orang-orang yang masuk (neraka).” (QS. At-Tahriim: 10).

Wanita-wanita yang dikisahkan Al-Qur’an ini hidup ribuan tahun lalu. Namun karakteristik dan sifatnya tetap abadi sampai sekarang. Ada tips pejuang yang kokoh keimanannya, ada wanita selehah yang tangguh dalam ibadah dan konsisten menjaga kesucian diri, ada pula tips penghasut, penggoda, dan pengkhianat.

Terserah kita mau pilih yang mana. Bila memilih tips pertama dan kedua, maka kemuliaan dan kebahagiaan yang akan kita dapatkan. Sedangkan bila memilih tiga tips terakhir, kehinaan di dunia dan kesengsaraan akhiratlah akan kita rasakan.

“Dan sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu ayat-ayat yang memberi penerangan, dan contoh-contoh dari orang-orang yang terdahulu sebelum kamu dan pelajaran bagi orang-orang yang bertakwa.” (QS. An-Nuur: 34).

Wallaahu a’lam.

Tuesday, August 27, 2013

KENAPA DAN MENGAPA


JANGAN ditanya KENAPA dan MENGAPA ALLAH MEMBERI SESUATU UJIAN itu kepada KITA, Kerana, DIA LEBIH MENGETAHUI APA YANG DITENTUKANNYA.
JANGAN ditanya KENAPA dan MENGAPA NIKMAT itu TIDAK DAPAT kepada KITA,
 Kerana DIA LEBIH MEMAHAMI KEPERLUAN dari KEHENDAK DIRI KITA.

tetapi, TANYALAH,

KENAPA dan MENGAPA kita SUKAR MENERIMA SESUATU dengan IKHLASNYA, 

KENAPA dan MENGAPA kita TIDAK PERNAH MENSYUKURI NIKMAT yang DIBERI oleh DIA, KENAPA dan MENGAPA kita SELALU BERSANGKA BURUK dengan PENCIPTA KITA, 

KENAPA dan MENGAPA kita SENTIASA MELAKUKAN APA yang DILARANG-NYA

Sentiasalah bersyukur dengan apa yang dikurniakanNYA... Kadang-kadang kebaikan itu terselindung disebalik ujian tersebut..





Monday, July 08, 2013

Tuesday, June 25, 2013

Kenangan di Istanbul



Kenangan di Istanbul ----Januari 2013


first time bawa naik flight...


dah bosan...perjalanan 8 jam



Sekitar bandar Istanbul...sejuk sikit


Breakfast kat hotel..


 
Grand Bazar


Apple Tea


Grand Bazar





Istana Topkapi




Blue Mosque



posted from Bloggeroid

Happy Bitrhday Rizqie



Hepi birthday rizqie....pejam celik...pejam celik..dah setahun rupanya.

posted from Bloggeroid

Wednesday, April 24, 2013

PETUA AWET MUDA CARA ISLAM

Sekarang ni macam-macam produk kecantikan timbul di pasaran...tinggal pilih je lagi. Ada yang dalaman....ada yang luaran. Hish...semua org nak cantik...tak nak berkedut...nak tegang..putih dan macam-macam lagi. Walau apa pun yang kita guna...pastikan ianya dari sumber yang Halal ....macam Maixara C Sential dan Dqistee Beauty....Wah gitu...promosi lagi. He..he.

Tajuk hari ni pun ada kaitannya dengan cara  nak bagi cantik...gitu....
Selain dari guna produk...kita juga boleh guna petua2...cara ni lagi jimat...tak ada risiko. Jom kita tengok hasil pencarian di Google


Urutkan wajah anda dengan air dari bawah dagu hingga ke atas dahi diiringi selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w. 3 kali.
Gunakan jari telunjuk kedua-dua belah tangan dan letakkan di bawah dagu. Pusingkan jari anda ke pipi,pipi ke hidung dan seterusnya ke bahagian dahi.
Lakukan setiap pagi disusuli dengan meminum air suam sebelum mengambil sarapan pagi. Perlu diingat, jangan sekali mengurut wajah anda dari atas ke bawah kerana ia akan mempercepatkan proses kedutan.
Sejurus bangun pagi baca doa, amalkan petua ini sebelum mandi dan gosok gigi. Masukkan air dalam mulut selama 10 saat dan selawat 3 kali dalam hati. Kemudian, baru diteguk.
Air liur pada awal pagi mengandungi enzim yang boleh menjadi penawar, kemudian barulah menggosok gigi.
Baca ayat 35 hingga 38 surah Al-Waqiah setiap kali mandi untuk curahan pertama, mulakan dari kepala.
Setelah solat subuh, bacalah surah Yusuf kemudian minum 3 teguk air suam. Mudah-mudahan wajah kelihatan berseri dan awet muda.

Setelah itu, lakukan senaman ringan. Hirup udara segar dari luar dan jalan tanpa memakai kasut di halaman yang berumput. Geselkan kaki di atas rumput yang masih berembun.
Semasa berdandan pada waktu pagi baca selawat di kedua-dua telapak tangan dan rautkan ke muka beserta niat dalam hati supa diindahkan wajah seperti wajah Nabi Yusuf AS. Amalkan setiap pagi.
Amalkan memotong kuku atau rambut pada hari-hari baik iaitu Isnin, Khamis dan Jumaat.j. Mulakan dari telunjuk kanan sehingga kelingking jari kanan, seterusnya kelingking jari kiri ke ibu jari kiri dan diakhiri dengan ibu jari kanan. Amalkan menanam kuku dan rambut yang dipotong atau gugur mudah-mudahan mendapat berkat di dunia dan akhirat.
Ketika makan, janganlah disulam dengan minum air. Minumlah setelah setengah jam selepas makan.
Rajin-rajinlah membaca Al-Quran dengan niat ikhlas kerana Allah.
Amalkan solat tahajud.
Sentiasa tenang dan bersikap positif.
Mulakan sesuatu urusan dengan nawaitu yang baik dan niat kerana Allah.
Maafkan semua orang sebelum tidur.

Monday, April 22, 2013

GULA OH GULA


Kesan Gula Pasir Kepada Kanak-kanak


Mungkin ramai orang yang tidak dapat menerima bahawa gula pasir dan bahan makanan yang di perbuat daripada gula seperti coklat boleh menyebabkan anak manjadi hiperaktif - atau mengalami " sugar seizures " atau sawan gula.




Paras gula yang tinggi atau( HYPERGLYCAEMIA) akan menyebabkan pembakaran glukos yang berlebihan di dalam otot-otot. Pembakaran tenaga ini akan menghasilkan gerak geri otot, yang menyebabkan anak-anak bergerak tanpa kawalan yang dikatakan ' hiperaktif'. Dengan tenaga yang berlebihan anak-anak akan mula berlari-lari, melompat dengan buas dan menjerit-jerit tanpa terkawal.



Pembakaran glukos pula menghabiskan vitamin B1, B2, B3, kalsium, magnesium dan oksigen kerana sebahagian besarnya telah digunakan untuk aktiviti gerak-geri otot seperti diatas. Kekurangan Vitamin-vitamin dan zat-zat seperti disebut tadi akan mengurangkan baki bekalan glukosa untuk kegunaan otak pula.


Keadaan ini akan mempengaruhi emosi anak dan anak mudah resah, gelisah dan cemas kerana otaknya tidak mendapat cukup bekalan glukos, oksigen, vitamin dan zat-zat galian. Anak-anak akan menjerit atau menangis kerana kekurangan bekalan bahan-bahan tersebut, menimbulkan pula keadaan yang diberi nama 'HYPOGLYCAEMIA'




Begitulah keadaannya, bila gula banyak dia buas, bila gula kurang dia menangis. Inilah yang dinamakan ' Sugar seizures' atau sawan gula yang selalu kita lihat pada anak-anak kecil sekarang.


Oleh kerana otak anak kecil sedang membangun sekiranya keadaan ini dibiarkan tindakan melompat, menjerit, agresif, senang merajuk, sering marah dan lain-lain akan menjadi ingatan yang kekal dan inilah yang akan membentuk perangai anak itu dimasa hadapan



Oleh itu kurangkanlah pemberian gula pasir dan makanan-makanan manis yang diperbuat daripada gula pasir kepada kanak-kanak untuk mengelakkan fenomena ini terjadi.

SUMBER : Institut Pembangunan Keluarga Dan Kanak-kanak Nuri


APAKAH KESAN PENGAMBILAN GULA SECARA BERLEBIHAN? 
  • Pengambilan gula yang berlebihan boleh mengakibatkan pengambilan tenaga yang berlebihan.
  • Pengambilan tenaga harian yang berlebihan dalam jangka masa yang panjang boleh meningkatkan berat badan dan menyebabkan obesiti. Keadaan ini akan menjadi lebih serius sekiranya diet harian adalah tinggi lemak dan kurangnya aktiviti fizikal yang dilakukan.
  • Tinjauan Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (National Health and Morbidity Survey, NHMS) III, 2006 mendapati 29.1% orang dewasa di Malaysia berlebihan berat badan 14.0% pula obes. Ini telah menunjukkan peningkatan berbanding NHMS II, 1996 iaitu masing-masing 16.0% (berlebihan berat badan) dan 4.0% (obes).
  • Prevalens pesakit diabetes dalam kalangan penduduk yang berumur lebih daripada 30 tahun juga telah meningkat daripada 6.3% pada tahun 1996 (NHMS II) kepada 14.9% pada tahun 2006 (NHMS III).
  •  Gula juga boleh dikaitkan dengan pembentukan karies gigi (dental caries). 
  • Data dari Kementerian Kesihatan menunjukkan kadar karies gigi di kalangan kanak-kanak berumur 5 tahun adalah 76.5% (2005) dan 80.9 % dalam kalangan kanak-kanak yang berumur 6 tahun (1997). 


JADI ...BERALIHLAH KEPADA GAYA HIDUP YG LABIH SIHAT
WAH IKLAN GITU...HE..HE..HE

UTK INFO LANJUT SILA KLIK GAMBAR KAT BAWAH YA


Wednesday, April 03, 2013

Tuesday, March 05, 2013

maixara c sential

Produk terbaru di pasaran...gabungan vitamin c, glutathione dan kolagen. Memang mantop. ...blh rasa kesannya seawal 7 hari....gebuss dan cerah gitu. Tak caya...? Blh cuba sendiri. So...kawan2 kalau berminat. ..blh calling2 ya...sementara masih ada promosi.  kalau nak tengok testimoni sila ke blog rose-maixara-eshoppe.blogspot.com

Published with Blogger-droid v2.0.9

Monday, January 28, 2013

photo editor

Picsart....fun
Published with Blogger-droid v2.0.9

Friday, January 04, 2013

my new ferari....

Dah ada ferari baru. Tapi blm dpt lesen lagi nih...hehe

Published with Blogger-droid v2.0.9

Wednesday, January 02, 2013

MOTIVATION



Motivation is literally the desire to do things, so we can never say we’re not motivated to do something, even if it’s just daydreaming. Right now I’m motivated to… hmmmm.



This picture look like how I feel at work sometimes! I can get so overwhelmed that I can’t do anything at all.


Motivation is the art of getting people to do

what you want them to do because they want to do it.

- Dwight D. Eisenhower


SEKIAN ...KULIAH DI PAGI RABU..HEHEHE

picture collage...

Baru belajar buat picture collage....hehe. Satu lagi cara utk buang masa ya...hish.

Published with Blogger-droid v2.0.9

Tuesday, January 01, 2013

Happy New Year

We will open the book. Its pages are blank. We are going to put some words on them ourselves. The book is called Opportunity and its first chapter is New Year's Day

Published with Blogger-droid v2.0.9
 

My Secret Diary. rose-duniaku Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang