Wednesday, August 26, 2009

Tahniah Suamiku

Hari ini my hubby terima surat perlantikan sebagai Professor. Tahniah...aku dan anak2 tumpang berbangga dengan pencapaiannya setakat ini....Semoga kejayaan ini akan menjadi pendorong kepada anak2 untuk lebih berusaha dalam mengejar cita2...
Untuk my hubby, Prof.Dr Noor Azizi Ismail, kami berbangga dengan pencapaianmu.
We Love you...
Dari: Isteri dan anak2mu along, afiq, tasya dan adik aneesa sofea.

Saturday, August 22, 2009

The Pencil Parable

Dipetik dari blog teman2:
Hope that readers of this blog too will also get inspired by this parable.
The Pencil Parable
The Pencil Maker took the pencil aside, just before putting him into the box.
"There are 5 things you need to know," he told the pencil, "Before I send you out into the world. Always remember them and never forget, and you will become the best pencil you can be.
""One: You will be able to do many great things, but only if you allow yourself to be held in Someone's hand.
""Two: You will experience a painful sharpening from time to time, but you'll need it to become a better pencil.
""Three: You will be able to correct any mistakes you might make.
""Four: The most important part of you will always be what's inside.
""And Five: On every surface you are used on, you must leave your mark. No matter what the condition, you must continue to write.
"The pencil understood and promised to remember, and went into the box with purpose in its heart.
Now replacing the place of the pencil with you. Always remember them and never forget, and you will become the best person you can be.
One: You will be able to do many great things, but only if you allow yourself to be held in God's hand. And allow other human beings to access you for the many gifts you possess.
Two: You will experience a painful sharpening from time to time, by going through various problems in life, but you'll need it to become a stronger person.
Three: You will be able to correct any mistakes you might make.
Four: The most important part of you will always be what's on the inside.
And Five: On every surface you walk through, you must leave your mark. No matter what the situation, you must continue to do your duties.
Allow this parable on the pencil to encourage you to know that you are a special person and only you can fulfill the purpose to which you were born to accomplish.
Never allow yourself to get discouraged and think that your life is insignificant and cannot make a change.

Friday, August 21, 2009

Bengkel R&D BMKPM

Minggu lepas, azuad jumpa aku...katanya ni tajuk R&D kak ros kan? tajuk tu terpilih untuk dibentangkan dalam bengkel R&D tahun ni. Eh bila pulak aku hantar tajuk untuk R&D ni...rasa2nya tak hantar. Belek2 dalam komputer...ada rupanya tajuk tu. Ish satu lagi masalah...dulu aku dah berazam tak mau buat R&D dah tahun ni. Tapi takpalah, memandangkan tajuk dah terpilih...aku buat la juga. jenuh la kena cari balik...lupa dah tajuk tu aku ambik tang mana. Tajuknya punya la bagus, Amalan Pengajaran Guru Yg Berkesan: Kajian di KMK. Aku pun tak pasti ciri2 tu ada pada aku atau tidak. Sekarang ni aku dah cuba buat sikit2, copy sana sini, lepas tu paste dalam artikel aku...bukannya susah. yg susah sikit bila nak analisa data..dah lama tinggalkan, lupa dah nak buat macamana. Ada tok guru kat rumah pun bukannya boleh tanya sembarangan...kena tengok mood dia, kalau nampak ok..tanya, kalau nampak mendung jangan tanya...nanti tak pasal2 aku berlinangan airmata mendengar ayat power dia. Kadang2 aku terfikir, kesian ye jadi wanita, sentiasa kena beralah. Tapi walau apa pun, aku berterima kasih sangat2 kat myhubby tersayang merangkap tok guru R&D aku tu...walaupun kadang2 kecik hati bila dimarah sebab masih tak pandai2 nak menulis R&D...banyak jasanya pada aku. Daripada tak tau apapun pasal R&D ni sampailah aku dah boleh sikit2 sekarang ni. Terima kasih ya my hubby, cuma nak minta sabar la sikit bila ajar tu..kena faham dan memaklumi bahawa tahap kita berbeza...

Monday, August 17, 2009

My Story

Nostalgia dulu, kini dan selamanya
Terkenang kembali, masa dizaman kanak2, remaja, dewasa dan ..... Cepat sungguh masa berlalu. Sedar tak sedar anak dah nak sama tinggi dengan mak...maknanya dah tua la tu. Terkenang2 zaman persekolahan, zaman di UKM, zaman kerja...masing2 ada keistimewaan yg sendiri. Rindu sungguh pada zaman universiti dulu, rindu pada Kamsis Aminuddin Baki, Fakulti Ekonomi, Pusanika, Perpustakaan Tun Sri Lanang dan banyak lagi. Seronoknya masa tu...maklum tengah muda. Selak gambar2 lama, teringat masa konvokesyen...seronoknya dapat tamat pengajian. Kawan2 lama kat mana ya...nak cari tak tau kat mana...siti noor (kuala berang), rohaida teman sebilik, kak imah, niz, cebom...dan ramai lagi ,, ish rindunya kat kalian semua.
Ini gambar suatu masa dulu ... masa konvo tahun 1994. Tahun ni tahun berapa ya...???

Tak cukup bergambar kat dewan, bawa jubah balik bergambar kat rumah pulak. Ish rasanya baju yang dipakai tu macam baju pinjam je...kasmawati, kat mana sekarang ye...tengok gambar ni teringat baju tu pinjam kat kasmawati untuk berposing. Masa belajar kat UKM dulu ramai kawan2 cakap muka kami sama...nama pun hampir sama. Sebab tu la kena pinjam baju dia.
Dah habis ijazah kat UKM, sambung Dip Ed kat situ juga. Dah habis tu, posting terus ke pusat matrikulasi UUM, sintok. Ish jauh betul menyimpangnya...tapi nak buat macamana sebab dah bersuami, kena la ikut. suami pula kerja kat UUM. Kat situ dari tahun 1996 sampailah 2000. Tahun 2001 Pusat Matrikulasi UUM ditutup, Bahagian Matrikulasi KPM ambil alih program matrikulasi, so berpindah lah kami ke Kolej Matrikulasi Perlis...dah berlainan arah dengan suami...so kena bawak kereta sendiri. Tapi tak pa ada rahmatnya...dapat lesen kereta tahun tu. kalau masih kerja bersama2 dengan suami alamatnya tak dapat lesen tu...jadi datin je la kat sebelah. Kat matrik perlis pun tak lama, hujung tahun 2001, saya ambik cuti tanpa gaji 3 tahun, ikut suami sambung belajar kat loughborough, UK. seronoknya la juga dapat pengalaman ke negara orang...dan pengalaman yang paling berharga kerja jadi minah kilang kat bumi orang putih tu. terasa la bagaimana didiskriminasi sebagai pendatang. Baru la teringat betapa senangnya hidup di negara sendiri. Malaysia oh tanah airku...tanah tempat tumpah darahku....ni ada gambar kat UK.

Tak pernah jumpa salji...
Balik UK penghujung 2004, terus ditempatkan mengajar di Kolej Matrikulasi Kedah. Pada tahun 2005 depa suruh jadi Ketua unit ekonomi. Sebagai orang baru , kena la terima apa yang diarahkan. tapi seronok juga jadi KU, banyak pengalaman yang saya dapat. ..disamping tu, KU ada bilik sendiri..ni la biliknya.

Tahun 2009, saya hantar surat perletakan jawatan sebagai KU kat pengarah kolej. Kononnya nak tumpu perhatian pada P&P disamping menyiapkan ijazah PHd saya yang dah lama terbengkalai. Lagipun ada ramai lagi yang lebih layak untuk pegang jawatan tu...majoriti pensyarah unit saya dah berada di gred DG48. saya je yg masih tersangkut di DG41...nak buat macamana, hilang ke'senioran' kerana cuti tanpa gaji 3 tahun. Pengarah pun macam setuju je saya letak jawatan...ada yg DG48 untuk ganti.
Kadang2 rasa sayang juga dengan jawatan tu, kerana dengan jadi KU lah saya menjadi sedikit berani dan lebih berkeyakinan untuk bercakap dan macam2 lagilah pengalaman berharga yang tak mungkin dapat jika saya jadi pensyarah biasa. Walau macamana pun, yg tu dah berlalu...dah dapat surat penerimaan perletakan jawatan sebagai KU dari BMKPM berkuatkuasa 16 Mei 2009. Sekrang bermula lah era saya sebagai pensyarah biasa...mengajar ekonomi pelajar matrikulasi...disamping menyiapkan tesis PHd yang entah bila akan siap...asyik dok guna gear reverse je...bila nak siap. Sekarang ni dah pindah dari bilik KU ke kubikal pensyarah...nanti kalau ada gambar nak upload kat sini. Dibandingkan dengan bilik KU, kubikal ni lagi sempit...tapi tak apa, hati lebih tenang kat sini.

Sunday, August 16, 2009

Larian KAKOM

LARIAN KAKOM SESI 2009/2010
senam robik bersama ketua jabatan dan timbalan pengarah. kena tunjuk rajin woooo
dengar taklimat larian kakom...tengah2 panas tu

Monday, June 22, 2009

Hari Sukan Tadika Nur Syifa

Si bongsu aneesa sofea bersama abah dan afiq selepas sukan.
seronok dapat hadiah la tu...

Lari sambil ikat kaki, dapat nombor satu tau. Aneesa sofea dan best friendnya Sulha

dah penat bersukan, rehat la pulak. sambil2 tu posing dulu ya.

Permata hatiku

Anak-anak ku
Along - Nur Fatehah Afiqah
Umur dah 12 tahun...tahun ni nak UPSR. Tapi perangai masih macam budak-budak tadika.
Afiq - satu-satunya hero . dah masuk darjah lima rupanya anak terunaku
Tasya - anak ke tiga. dah darjah empat...tapi manjanya mengalahkan adik
Nur aneesa sofea...anak bongsu. Dah 6 tahun. tahun depan dah nak masuk darjah satu. Ish macamana la si bongsu ini nak bawak beg berat ke sekolah. Beg besar dari tuan.

Saturday, June 20, 2009

Catatan Perjalanan

CATATAN PERJALANAN KE BANDUNG DAN BUKIT TINGGI INDONESIA FEBRUARI DAN MEI 2009 Depan restoran masakan sunda ....bandung
Tangkuban parahu - bandung
Pasar Atas Bukit Tinggi
 

My Secret Diary. rose-duniaku Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang