Friday, May 20, 2011

Hong Kong... I Was There


11 Mei 2011...kami ke Hong Kong sebab suami ada conference di sana...dan aku seperti biasa jika berkesempatan akan menyibuk nak ikut. Kami bertolak ke Hong Kong jam 3.50 petang dgn penerbangan Airasia dari Penang. Penerbangan mengambil masa 3 jam 15 minit...dekat rupanya. Sebelum pergi aku dah buat sikit homework pasal Hong Kong...google sana sini...

Hong Kong (Templat:Zh-cpcy), secara rasmi Kawasan Pentadbiran Khas Hong Kong, adalah sebuah wilayah di Republik Rakyat China, menghadap Guangdong di utara dan Laut China Selatan di timur, barat dan selatan. Hong Kong adalah metropolitan global dan pusat kewangan, dan mempunyai satu ekonomi kapitalis sangat maju. Di bawah polisi "satu negara dua sistem", dan berdasarkan pada Basic Law, ia mempunyai "kuasa autonomi tinggi" dalam keseluruhan aspek kecuali hal-ehwal luar negeri dan pertahanan, yang adalah tanggungjawab Kerajaan PRC. Hong Kong memelihara mata wang sendirinya, sistem perundangan, sistem politik, kuasa imigresen, peraturan lalu lintas dan aspek lain yang berkaitan cara hidup mereka, yang mana adalah banyak berbeza daripada Tanah Besar China.

Bermula sebagai sebuah pelabuhan perdagangan, Hong Kong menjadi tanah jajahan United Kingdom pada 1842. Ia diklasifikasikan semula sebagai sebuah wilayah yang bergantung kepada British pada 1983 sehingga penyerahan kedaulatan kepada Republik Rakyat China pada 1997. Terkenal untuk latar langitnya yang hebat dan pelabuhan semula jadi yang dalam, identitinya sebagai sebuah pusat kosmopolitan di mana Timur bertemu Barat dicerminkan dalam masakan, pawagam, muzik dan tradisinya.] Jumlah penduduk bandar raya adalah 95% etnik Han dan 5% lain. Dengan populasi 7 juta penduduk dan luas kawasan tanah 1,054 km2 (407 sq mi), Hong Kong adalah satu daripada kawasan berpenduduk paling padat dalam dunia.

 Hong Kong dari udara...dah nampak bangunan pencakar langit di sana sini

Hong Kong terletak pada pantai selatan China, 60 km (37 bt) di timur Macau pada sebelah bertentangan Delta Sungai Mutiara. Ia dikelilingi oleh Laut China Selatan di timur, selatan, dan barat, dan memisahkan bandar raya Shenzhen dalam Wilayah Guangdong ke utara Sungai Shenzhen. Wilayah berkeluasan 1,104 km2 (426 sq mi) terdiri daripada Pulau Hong Kong, Semenanjung Kowloon dan New Territories, serta lebih 200 pulau lain, dimana yang terbesar adalah Pulau Lantau. Daripada jumlah kawasan, 1,054 km2 (407 sq mi) adalah darat dan 50 km2 (19 sq mi) adalah air.


Seperti kebanyakan permukaan Hong Kong adalah berbukit hingga bergunung-ganang dengan lereng-lereng curam, kurang daripada 25% jisim bumi wilayah itu dibangunkan, dan kira-kira 40% dari baki kawasan darat adalah disimpan sebagai taman negara dan simpanan semula jadi. Kebanyakan daripada pembangunan bandar wilayah wujud di semenanjung Kowloon, sepanjang pinggir utara Pulau Hong Kong dan dalam penempatan-penempatan yang berselerak sepanjang New Territories. Puncak tertinggi di wilayah adalah di Tai Mo Shan, pada ketinggian 958 meter (3,140 kaki) di atas paras laut. Garis pantai Hong Kong yang panjang, tidak sekata dan berkeluk-keluk juga mampu wilayah dengan banyak bay, sungai dan pantai. (sumber: wikipedia)

Jambatan.....cantik...menghubungkan pulau2 di Hong kong


Airport... ditepi laut...

memang betul apa orang kata...hong kong kota batu...penuh dengan bangunan tinggi...sesak mata

Check in di Royal Plaza Hotel..Kowloon
Hotel ni bersambung dengan shopping mall..Grand Century Plaza. Lepas check in kami ke mall ni..tinjau2 harga barang...woih...boleh tahan mahal.

Hong Kong pernah disifatkan oleh Milton Friedman sebagai eksperimen terbesar dunia dalam kapitalisme laissez-faire. Ia memelihara satu ekonomi kapitalis sangat maju, dirank sebagai paling bebas di dunia oleh Indeks Kebebasan Ekonomi untuk 15 tahun berturutan. Ia adalah satu pusat penting untuk kewangan antarabangsa dan perdagangan, dengan satu daripada penumpuan terbesar ibu pejabat korporat dalam rantau Asia Pasifik, dan dikenali sebagai salah satu Empat Harimau Asia untuk kadar pertumbuhan tingginya dan pembangunan pesat dari 1960an hingga 1990an.

Hong Kong yang sentiasa sibuk ... . Satu yg aku suka sikap orang2 hong kong ni...berdisiplin. Nak naik bas tak berebut2...mereka beratur dengan tertib.Kalau di Malaysia...susah kita nak tengok keadaan macam tu.

0 comments:

Post a Comment

 

My Secret Diary. rose-duniaku Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang