Pages

Tuesday, November 29, 2011

Pregnant?



Kenapa topik ini secara tiba2...

Berita ini diterima selepas balik bercuti di Vietnam...memang dah terasa kelainan, tapi hati masih menafikan. Memang susah untuk terima pada awalnya... maklumlah diusia begini.. Namun aturan Allah tiada siapa yang boleh menolak. Kata2 Dr Rohani menginsafkan aku...ini adalah rezeki yang Allah bagi. Alhmadulillah...mesti positif.

Sentiasa berdoa semoga Allah permudahkan segala urusan..maklumlah dalam keadaan diri yang masih belum sihat sepenuhnya...Semoga diberi kesihatan dan kekuatan sepanjang 9 bulan ini... Amin.
Sekarang ni suka sangat cari maklumat tentang mengandung...sebagai penguat semangat dan sumber motivasi...hehehe

Kelebihan Ibu-ibu Mengandung:
 1. Dua rakaat solat wanita yang hamil lebih baik dari 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.
2. Wanita yang hamil dapat pahala puasa disiang hari & pahala ibadat dimalam hari.
3. Wanita yang bersalin dapat pahala 70 thn solat & puasa serta setiap kesakitan pada satu uratnya, Allah bagi satu pahala haji. 
4. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.
5. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.
6. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.
7. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.
8. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah.
9. Sekiranya wanita meninggal dunia dalam masa 40 hari selepas bersalin ia dikira sebagai mati syahid.
10. Wanita yang beri minum susu badannya kepad anaknya akan dapat 1 pahala daripada tiap titik susu yang diberikannya.
11.Wanita yang beri minum susu badannya kepada anaknya yang menangis maka Allah beri pahala satu tahun pahala solat & puasa.
12. Kalau wanita menyusui anaknya hingga cukup tempoh 2 setengah tahun, maka malaikat dilangit khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.
13. Seorang ibu yang menghabiskan masa malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit dapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.
14. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anaknya yang sakit akan di ampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya & bila dia hiburkan hati anaknya Allah beri 12 tahun pahala ibadat.

Sesungguhnya Allah itu maha pengasih lagi maha penyayang... ALLAHHU AKHBARR!

Semoga segala kelebihan dan kebaikan ibu yang mengandung ini memberi motivasi untuk menghadapi tempoh sembilan bulan ini. Amin.

Wednesday, November 23, 2011

Pengalaman Sebenar


Hari ini saya ingin berkongsi dengan anda sebuah kisah benar, pengalaman seorang sahabat yang telah mengalami koma (kritikal & tidak sedarkan diri). Semasa beliau koma, beliau telah merasai sendiri beberapa pengalaman yang unik yang dapat dijadikan pengajaran atau iktibar untuk kita semua.

Kisah benar ini ditulis berdasarkan cerita yang telah dikongsikan oleh beliau sendiri. Bacalah dengan penuh perhatian dan ambil pengajaran daripada kisah tersebut.

Pengalaman Koma Yang Begitu Menginsafkan.

Roshaizad berusia 38 tahun mempunyai seorang isteri berusia 32 tahun yang cantik dan baik hati. Suri rumahtangga sepenuhnya. Dikurniakan dua orang anak lelaki berusia 8 dan 6 tahun. Beliau berkerja di sebuah syarikat antarabangsa sebagai maintenance engineer di samping memegang jawatan sebagai penyelia Emergency Responce Team ( ERT ) di kilangnya. Tugasnya agak sibuk dan adakalanya berkerja sehinga lewat malam dan juga di hujung minggu.

Januari 2009, beliau telah terlibat di dalam kemalangan jalanraya sewaktu ke tempat kerja pada kira-kira jam 7.30 pagi.Kereta yang dipandunya bertembung dengan sebuah van kilang sewaktu dia cuba memotong sebuah van kilang yang lain di sebuah selekoh di Gurun, Kedah.

Beliau telah koma selama 3 hari dan dirawat di sebuah hospital pakar selama 47 hari lagi.Saya di antara orang yang awal sampai di hospital selepas mendapat panggilan dari isterinya. Saya juga di antara orang yang pertama dilihatnya selepas beliau sedar dari koma selepas isteri dan doktor yang merawatnya.

Sewaktu beliau koma

Beliau telah didatangi oleh malaikat dan mengatakan padanya usia beliau hanya tinggal 1 jam saja iaitu pada hari Ahad, jam 1.45 petang.Walau bagaimanapun Allah akan menangguhkan kematiannya sekiranya ada 50 orang yang mendoakan secara ikhlas akan panjang usianya. Beliau agak kebinggungan ketika itu.Beliau bertanyakan sudah ada berapa orangkah yang mendoakannya secara ikhlas sehingga kini. Jawab malaikat itu hanya baru 3 orang. Malaikat menunjukkan sesiapakah orang-orang itu. Dilihatnya insan itu ialah isteri beliau yang bercucuran airmata sejak hari pertama lagi beliau di hospital itu dan juga kedua anak beliau yang sedang tidur tergolek di kerusi menunggu pesakit di luar wad.

Malaikat itu juga telah memperlihatkan akan mereka yang mendoakannya iaitu kawan-kawannya termasuk saya, ahli kariah masjid yang membacakan surah yasin untuknya. Ibubapanya, ibubapa isterinya, adik beradik, sahabat handai dan rakan sepejabat. Kesemua di antara mereka telah melawatnya dan mendoakannya tetapi tidak diterima oleh Allah. Beliau bertanya kepada malaikat itu, mengapa doa mereka tidak diterima. Malaikat menjawab, tiada keikhlasan 100% di hati mereka.

Masa kian suntuk. Dia pun tidak tahu mengapa malaikat memperuntukkan masa yang begitu singkat kepadanya untuk hidup di dunia ini. Apa yang terjadi padanya kini. Dia pun kurang pasti. Malaikat terus menunggu dan melihat waktu yang kian menghampiri jam 1.45 petang.Hanya tinggal 10 minit lagi. Adalah mustahil untuk mencari 47 orang yang ikhlas mendoakan panjang usianya dalam masa sesingkat itu. Dia bertanyakan malaikat itu, adakah tuan akan mencabut nyawa sekiranya saya gagal mendapat 47 orang berkenaan, Jawan Malaikat “Ya:.

Kurang dari 1 minit, malaikat menghampirinya dan berkata, Allah mengkabulkan doa mereka yang mendoakan panjang usia anda. Anda berjaya mendapat 50 orang ikhlas yang berbuat demikian. Roshaizad bertanya, siapakah orang-orang itu. Malaikat menunjukkan mereka itu. Mereka adalah jemaah anak yatim yang baru saja menunaikan solat dzohor sebentar tadi dan berdoa untuk anda. Anda pernah pergi ke rumah anak-anak yatim berkenaan pada bulan Ramadhan yang lalu dan pernah menghulurkan bantuan kewangan. Mereka telah terbaca di dalam akhbar harian berkenaan kemalangan anda dan dzhor tadi mereka telah bersolat dan berdoa untuk anda. Doa ikhlas mereka diterima Allah swt. Malaikat itu kemudiannya ghaib dan tepat 1.45 petang Roshaizad tersedar dari komanya dan meraung kesedihan.

Isteri beliau yang ada di sisinya turut menangis dan juga saya. Saya sebenarnya tidak tahu pada ketika itu apa yang berlaku padanya di dalam komanya dan mengapa beliau menanggis selepas sedar dari komanya.

Setelah beberapa ketika barulah cerita di atas ini diceritakan pada saya untuk tatapan anda sekelian.

Pengajaran:

1. Beliau telah mengabaikan masa santai bersama isteri dan anaknya kerana mengejar duit dan tanggungjawab kerja. Sedangkan isteri dan anak-anaknya amat sayang padanya dan doanya amat ikhlas.

2. Dia telah mengabaikan tanggungjawab sosial dengan jiran dan masyarakat sekeliling dan ini menyebabkan mereka tidak ada rasa kasih pada saya kalaupun saya mati.

3. Dia telah mengabaikan dan tidak menepati janji-janji pada kawan-kawan sehingga kawan-kawannya marah padanya dan sehingga doanya tidak ikhlas. termasuk dengan saya.

4. Beliau jarang pergi masjid kecuali pada hari Jumaat dan ini menyebabkan jemaah masjid kurang mengenalinya dan menyebabkan doanya tiada keikhlasan

5. Beliau jarang memberi sedekah dan amal jariah. Nasiblah sumbangan ke rumah anak yatim yang diberikan tempoh hari atas desakan isteri beliau.

6. Beliau jarang bertolak ansur dengan kakitangannya walaupun hal-hal yang remeh. Ini menyebabkan kakitangannya membencinya dan doa mereka juga tiada keikhlasan.

7. Beliau jarang berkunjung ke rumah adik beradik dan takut adik beradik meminjam wang dengannya. Ini menyebabkan juga tiada keikhlasan dari mereka.

8. Beliau banyak kali menyakiti hati hati ke dua ibubapanya kerana tidak menunaikan janji untuk balik ke kampung pada hari-hari tertentu lantaran kerja beliau. Ini menyebabkan ibubapanya marah. Kes ini hanya Allah yang tahu.

9. Beliau gagal menunaikan solat pada waktunya lantaran kerja beliau atau adakalanya tertinggal terus terutamanya solat Asar

10. Beliau tidak menunaikan zakat walaupun beliau memang layak berbuat demikian

Sahabat:

Allah masih sayang pada sahabat saya ini ataupun ianya untuk memberi pengajaran pada kita melalui tulisan saya ini. Ambillah ikhtibar dari cerita ini.Sahabat saya ini masih gagal untuk mendapatkan perlindungan takaful disebabkan oleh kemalangan dan kecederaannya.

Dirikan solat tepat pada waktunya, keluarkanlah zakat. Luangkan masa bersama keluarga. Imarahkan masjid selalu. Baliklah selalu lihat wajah ibubapa kerana Allah akan memberikan pahala ke atas perbuatan kita itu. Berbaiklah dengan jiran dan kenalilah mereka. Bertolak ansurlah dengan mereka yang memerlukan. Ingat! kita akan dapat apa yang kita telah beri. Maka selalulah memberi…

Wednesday, November 16, 2011

Lambaian Ho Chi Minh

Sempena cuti Deepavali pada 26 oktober hari tu, aku mengambil kesempatan untuk bercuti ke Vietnam. Walaupun kolej cuma cuti sehari je...aku gagahkan diri ambik baki cuti tahunan yg cuma tinggal sehari je lagi tu. Jadi kalau apa2 berlaku lepas ni...tak pasti aku nak guna cuti apa lagi..hehehe. Kami bertolak ke Vietnam pada 26 okt dan balik pada 29 okt...4 hari tu...

Kami ambik flight MAS dari Alor Setar ke KL pada jam 9.20 pagi...sampai KL jam 10.20. Ronda2 kat KLIA sekejap...dan selepas tu kami ke LCCT dengan menaiki shuttle bus...Seronok juga sebab dah lama sangat tak naik bas...lagi seronok sebab kami naik tu free je. Bukan sebab tak perlu bayar...kami je yg tak tau tambang kena bayar pakai mesin kat tepi driver...jadi selamba je la kami naik tanpa buat apa2 pembayaran...ahaks.

Kami nak flight AirAsia jam 2.50 petang...sampai HoChiMinh jam  3. 50 petang. Perjalanan mengambil masa 1 jam 50 minit dan waktu HoChiMinh lewat sejam dari Malaysia. Setelah semua urusan luggage selesai kami terus keluar ke lobi lapangan terbang untuk mendapatkan teksi   ke Hotel yang telah ditempah..

Airport Vietnam
Sepanjang perjalanan itu kelihatan ribuan motosikal memenuhi jalan raya dan bergerak dengan kelajauan yang seragam tapi terlalu rapat.... memang membuatkan aku kecut perut takut berlaku perkara yang tak diingini.... jauh sekali keadaan nya dengan Malaysia... Inilah antara keunikan Bandaraya HCM ini...yang dikenali sebagai Motor City, lebih-lebih lagi bagi mereka yang pertama kali mengunjungi HCM yang menjadi kebanggaan rakyat Vietnam....


Akhirnya kami sampai ke Hotel yg dituju...... Hotel Ngan Ha... Urusan check-in dilaksanakan dengan lancar dan masing-masing bergegas ke bilik untuk mandi . Selepas tu kami bergerak keluar untuk melihat-lihat panorama Bandaraya HCM waktu malam. Dalam menyusur pedestrian yang dimandi limpahan cahaya neon dapat dilihat berbagai aktiviti penduduk HCM waktu malam... satu yang nyata orang-orang vietnam ni kurus-kurus dan fit.... serta aktif...Aku yg pertama kali ke HCM ni memang rasa agak terkejut dan terkedu...terutama waktu melintas jalan...adusss cukup seriau rasanya...terpaksa berlari-lari anak...motor datang dari semua arah.. Dalam perjalanan terjumpa orang jual bunga...cantik dan murah..  ada pula  yg berminat untuk beli...
cantik kan?

Kami masuk ke beberapa butik yang terdapat ke sekitar hotel...belum teringin nak membeli...mood belum datang. .. tinjau2 harga je dulu. Lepas tu kami pergi makan kat restoran halal yang ada kat kws tu...masuk2 je penuh orang malaysia kat situ. Pelayan restoran pun cakap melayu...ish ini menunjukkan betapa ramainya orang malaysia yg melawat bumi HCM sehinggakan dia orang dah fasih cakap melayu dan dapat masak masakan melayu...
Hidangan makan malam aku hari tu...nasi goreng kampung. Sekali tengok macam nasi goreng kicap je...pedas yang teramat. Harga nasi goreng kicap tu dan teh ais USD5...mahal jugak kan?

Nasi goreng kampung...merangkap nasi goreng kicap hehehe
Lepas makan kami terus kan rondaan ke Pasar Malam Ben Thanh.... rambang mata dibuatnya bermacam-macam barangan dijual.... terutamnya barang textile, kulit dan cenderahati... lama juga berpusing-pusing sepanjang pasar malam yang panjang itu..... Hotel kami betul2 kat depan pasar malam Ben Thanh dan pasar Ben Thanh.

Pukul 12.00 mlm baru kami semua pulang ke Hotel penginapan dan selepas mandi terus masuk tidur dan perlu bangun awal untuk agenda perabih duit  di pasar Ben Thanh keesokan harinya...

Sunday, October 16, 2011

Hendak tidur tidurlah mata...

Tension betul, penyakit terbangun di awal2 pagi dah timbul balik. Aku ni bukannya ada penyakit susah nak tidur...jam 9 malam je dah terlena. tapi masalahnya pukul 3 atau 4 pagi...terjaga dan terus tak boleh tidur sampai pagi. boleh dikatakan setiap hari aku akan terjaga time yang sama. pastu terkebil2..pusing sana sini..mata memang dah tak boleh nak lelap. esoknya pergi kerja...lesu dan mengantuk je. lebam je bawah mata...ish sedih betul.



Aku terjumpa satu artikel yg menarik tentang masalah tidur ni...hasil tulisan Najibah Hassan:

RAMAI yang percaya, apabila usia semakin meningkat, keperluan untuk tidur semakin berkurangan. Sebetulnya, bukan usia yang menentukan sama ada seseorang itu perlu mengurangkan atau melebihkan masa tidur. Tetapi, kemampuan untuk tidur dalam tempoh jangka masa yang panjang menurun apabila usia meningkat.
Tanpa kita sedari, secara puratanya hampir satu per tiga daripada hidup kita dihabiskan untuk tidur.
Ini kerana tidur yang `sihat' dan `berkualiti' penting untuk tubuh, terutama otak serta lain-lain organ untuk berfungsi secara optimum.
Kajian saintifik oleh sepasukan penyelidik Jerman juga menyokong, tindak balas sistem pertahanan menjadi lebih kuat pada vaksin kepada mereka yang mempunyai tidur malam yang berkualiti.
Sebaliknya, mereka yang tidak mendapat tidur yang mencukupi biasanya akan kelihatan tidak bermaya keesokan harinya.
Malah, jika dibiarkan berlanjutan, individu terbabit akan menjadi kurang bertenaga, mood tidak stabil, kurang motivasi dan daya tumpuan serta keletihan. Justeru, jangan ambil mudah jika tidur anda pada waktu malam terganggu.
``Jika dalam tempoh seminggu tidur anda terganggu dan ia bukan berpunca daripada faktor-faktor seperti tertekan, masa tidur yang tidak menentu atau tabiat suka minum minuman yang mengandungi caffein seperti kopi atau teh selepas pukul 4 petang.

``Atau keadaan tempat tidur, tabiat merokok, minum caffein, persekitaran di luar rumah atau jadual kerja yang sering berubah-ubah, maka anda perlu berjumpa doktor,'' kata Profesor dan Pakar Perunding Kanan Neurologi dan Timbalan Dekan (Pengajian Siswazah dan Penyelidikan), Fakulti Perubatan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Dr. Raymond Azman Ali.
Menurut beliau, seseorang yang menghadapi masalah untuk tidur atau tidak mendapat tidur yang berkualiti pada waktu malam dikategorikan sebagai mereka yang menghidap insomnia.
Insomnia, membabitkan beberapa ciri berikut seperti:
* Sukar untuk mula tidur (dianggap sebagai permulaan insomnia)
* Mudah tidur, kemudian terjaga dan tidak boleh tidur semula (kronik insomnia)
* Mudah tidur, tetapi terjaga setiap satu jam dan tidak boleh tidur (fragmented sleep)

Kalau diikutkan dari artikel tu...aku dikira dah tergolong dalam kategori kronik insomnia.

Apa puncanya?

Insomnia terbahagi 2:

* Insomnia primer

i
Seseorang yang menghadapi kesukaran tidur tidak disebabkan oleh masalah kesihatan.

* Insomnia sekunder
Seseorang yang menghadapi kesukaran tidur akibat masalah kesihatan yang dihidapinya. Ia mungkin disebabkan oleh penyakit psikiatri atau bukan psikiatri.
A. Psikiatri
* Masalah kemurungan, skizofrenia

B. Bukan psikiatri
* Ubat-ubatan untuk hipertensi, kolesterol, sakit kepala, Sindrom Pernafasan Terhenti (Sleep Apnea),  Epilepsi, Penyakit kegagalan buah pinggang berfungsi, paru-paru, hati,  Pola tidur yang terbalik, tidur siang berjaga malam, Penyakit Parkinson, Penyakit Fatal Familial Insomnia (FFI) iaitu sejenis penyakit genetik tetapi jarang berlaku, Rest leg syndrome,  Pedih hulu hati, High altitude insomnia,  Angin ahmar,  Penyakit Alzheimer, ketumbuhan otak dan migrain.

Aku berada di kategori mana...tidak pasti.

Ada juga tips untuk mengatasi....
  • Mempelajari teknik merehatkan mental dan fizika
  • Tidur pada waktu yang sama pada setiap hari
  • Elakkan tidur pada waktu tengah hari
  •  Melakukan senaman dengan kerap
  • Bergantung kepada sesetengah individu, elakkan minuman yang merangsangkan otak seperti kopi atau teh pada lewat petang atau malam
  •  Jangan merokok
  •  Belajar menangani tekanan
  • Pastikan persekitaran bilik tidur selesa untuk tidur.
INSYAALLAH ... SETIAP PENYAKIT ADA UBATNYA. AMIN

Pra PSPM dan Drama Korea

Hari ni kami pensyarah2 di unit ekonomi mengadakan ujian Pra PSPM1 untuk pelajar2 jurusan perakaunan. saja je nak tengok, boleh ke tidak mereka jawab soalan2 tu dengan masa 3 jam yang diperuntukkan. Sebelum ni mereka cuma buat soalan latihan di bilik tutoran...ambik masa selama mana yang mereka suka untuk dsiapkan soalan yang diberikan. Kadang2 tu, satu soalan pun ambik masa sejam untuk disiapkan.  Kalau macam tu, macamana la mereka nak jawab soalan PSPM yang ada 3 bahagian dalam masa 3 jam je...ish budak2 ni, pembahagian masa amat lemah.

Peperiksaan akhir program matrikulasi akan bermula pada 21 oktober. Sekarang ni dah masuk minggu ulangkaji...budak2 tu semua dah pening2 lalat. Semua subjek pulun buat revision...klinik..program kecemerlangan dan macam2 lagilah. haih...agaknya berasap la kepala budak2 tu.

Sambil menunggu budak2 tu menjawab soalan...aku teringat kata2 akhir dalam drama korea yang aku pulun tengok pada cuti hujung minggu..cerita PARTNER. Sebenarnya DVD tu dah lama pinjam dari ustazah nashitah...tengok sikit2...hari sabtu kelmarin baru khatam semua.




Life is like that
we win some, we lose some

Sometimes, when we lose to life
don't cry either

With someone who can breathe
and laugh with you
and a person you can stretch out your hand to...

as long as you  have one partner in your life...

Suka dengan ayat tu....juga suka dengan hero dan heroinnya. Dah lama sebenarnya bersara dari tengok cerita2 korea ni. Bila dah tengok rasa terpengaruh  dan terbuai dengan watak hero yang macho, heroin yang manja gitu. ....Realitinya macamana ya .... Ada ke ? ish....rasanya ada...my patrner sekarang la...hehehe



Wednesday, October 12, 2011

Bosan

Mood hari ini...bosan. Sebab?... Hubby tak dak kat rumah 5 hari...outstation ke Shanghai. Ish asyik outstation je. Nak ikut tak boleh sebab cuti dah habis...Secara tiba2 rasa tak suka jadi cikgu...sebab ? nak cuti susah....

Ish macamana la Shanghai tu ya...


Jom kita baca cerita2 merapu kat bawah ni....dapat dari  pakcik google..

lucu 1: Bapa

Man: Bapa aku hebat. Dia polis. Semua orang takut ngan dia.

Ali: Eleh, bapa aku lagi terer. Kalau dia suruh orang tunduk, mesti orang tu tunduk.

Man: Wow! Bapa kau keja apa?

Ali: Tukang gunting rambut.

 

Cerita Lawak/ lucu 2: Bahasa Inggeris

Ayah: Apasal B.I kamu nie asyik dapat kosong jer...! Apasal hah?

Anak: Eh, ayah! Tu bukan kosong. Tadi cikgu adik dah kasi bintang banyak kat bebudak lain. Ada dapat 5 bintang la, 4 bintang la. Bila giliran adik jer, bintang dah abis. Sebab tu cikgu bagi kat adik bulan.

Cerita Lawak/ Lucu 3: Sudu

Doktor: Encik kena ambil 3 sudu ubat ni setiap hari.

Pesakit: Eh! tak boleh la doktor.

Doktor: Kenapa?

Pesakit: Rumah saya ada dua sudu jer.


Cerita Lawak/ Lucu 4: Mayat

Cikgu: Hasan,sambungkan 2 ayat ini menjadi satu. 'Ali menaiki basikal ke sekolah. Ali ternampak mayat.'

Hasan: Ali ternampak mayat menaiki basikal ke sekolah.

 
Cerita Lawak/Lucu 5: Tiru

Cikgu: Encik,anak awak didapati meniru Ali dalam exam.

Bapa: Apa bukti awak?

Cikgu: Encik tengok soalan nombor 4 nie. Siapakah menemui Pulau Pinang? Seman tulis "Saya tak tahu"dan anak encik tulis "Kalau engkau tak tahu, aku lagi la tak tahu".

Cerita Lawak/Lucu 6:

Pada suatu pagi, bertanya si isteri pada si suami:

Isteri : Abang tengok jiran kita yg baru pindah tu?
Suami : Kenapa?
Isteri : Tiap pagi sebelum pergi kerja, suami dia akan cium isterinya. Bila pulang kerja, dia akan berikan isterinya sekuntum bunga mawar. Loving betullah mereka. Kenapa abang tak buat macam tu?
Suami : Nak mampus... Mana abang kenal isteri dia?"

Sekian cerita lawak untuk hari ini....moral of the story...tak ada !

Tuesday, October 11, 2011

Bibik oh bibik

Sejak akhir-akhir ni, aku letih sangat. Hari2 berulang alik 25km dari pejabat ke rumah waktu lunch hour untuk ambik anak2 dari sekolah. Balik rumah, mandikan budak2 tu...bawa mereka ke pejabat sebab mereka tak berani nak dok kat rumah berdua je. Lepas tu kalau ada kelas, berkejar pula ke kelas...amat memenatkan rutin begitu di usia yang telah menghampiri senja begini. Sekarang ni, waktu kerja start jam 8 hingga 5 petang...sampai rumah dah dekat2 pukul 6. Rehat sekejap...lepas tu kerja2 dirumah berlambak menunggu.Esoknya, pagi2 lagi dah bangun...siapkan anak2 yang bersekolah sesi pagi...masak untuk anak2 di rumah yang bersekolah sesi petang...lepas tu pergi kerja. Tengahari berkejar balik ambik anak....rutin yg sama setiap hari. Haih...susah rupanya jadi seorang isteri dan ibu ya. Tapi tak apa...ustaz kazim kata, sabar...ganjaran pahala menunggu. Amin.

Kalau dulu ada bibik...tak lah huru hara sangat...pagi2 tak perlu terkejar2...tengahari tak perlu balik rumah ambik anak, petang bila balik kerja tak perlu kemas rumah...cuma masak je. Agak selesa...cuma kadang2 hati tak selesa dengan kerenah bibik..macam2.

Bibik yg dulu. dah habis kontrak...balik indon...dia nak sambung lagi kontrak tapi fomema tak lepas. Dapat ganti bibik baru...datang pagi balik petang. Rupa2nya dia mengandung...kerja 2 bulan perut dah nampak memboyot. Lepas tu berhenti sebab nak balik bersalin kat indon. Sekarang masih menunggu bibik baru...bila nak sampai tak tau...

Rutin sebegini akan berlangsung untuk beberapa ketika lagi...

 

Adik bersama bibik riyana...dah balik indon, bersalin.

Sekian Luahan Rasa Untuk Kali Ini...hehehe

Saturday, October 08, 2011

My New Car...

My new car...dah buat tempahan...mungkin 10 @ 20 tahun lagi sampai la tu...hehehe



Sunday, October 02, 2011

Happy Birthday Natasya

24 September 2011
Happy 12th Birthday Nur Natasya Amira.
Not just a year older, but a year better




A simple celebration, a gathering of friends; here is wishing you great happiness, a joy that never ends.



May today be filled with sunshine and smiles, laughter and love.




No matter how many birthdays come and go, you'll always be our little girl...
Happy Birthday to our pride and joy.






Wishing you love, sunshine and laughter



Not just for today but all the days after

Monday, September 19, 2011

Ke KL lagi


Sabtu pagi, kami bertolak ke KL untuk rutin aku setiap 4 bulan ... temujanji dengan Dr di Hospital Kuala Lumpur. Sambil2 tu boleh la ambik kesempatan berhari raya di rumah kakak ipar di KL dan adik ipar di Shah Alam...juga merayakan sempena tasya habis UPSR.  Kami bertolak dalam pukul 11 pagi dari Jitra...sampai Shah Alam lebih kurang pukul 6 petang...kali ni perjalanan agak lambat kerana cik abe mengantuk...so kami transit banyak tempat.

Alang2 dah berada di shah alam, anak2 sibuk mengajak ke iCity. Lokasi dan Alamat I-City :



I-City
D-1-4 Jalan Multimedia 7/AJ
Seksyen 7
CityPark, i-City
40000 Shah Alam
 Inilah rupanya iCity tu...byk lampu2 cantik berbentuk pokok2...binatang2..liplap..liplap...memang cantik.


Mabuk lampu...







Selain dari lampu2 tu dan juga snowalk...yg lain tu biasa2 je, tak ada yg menarik sangat. Kami berada kat situ dalam 1 jam lebih je..lepas tu balik. ole-ole yang sempat dibeli...topi rabbit liplap..liplap..sorang satu . Kalau sesiapa yg suka tengok lampu2 cantik pelbagai bentuk, bolehlah berkunjung ke sini...memang cantik. Gambar2 tak banyak  yang dapat ditayang kat sini...tak banyak yg menjadi, kelam semacam je...photographer tak pro la katakan.





Saturday, September 17, 2011

Bunga-bunga di Taman Sendiri

Musim raya...bunga2 kat rumah macam tau2 je...semuanya berbunga cantik...walaupun kurang perhatian dari tuannya, bunga2 tu tetap berkembang...bak kata pepatah, sayangkan bunga tinggal2 kan..nanti tau lah dia berbunga sendiri..hehehe


Orkid kesayangan...walaupun sekali sekala muncul..malu-malu...namun bila dia muncul aku cukup puashati...serentak pulak tu..agaknya mereka dah pakat kot.




Dah lama rasanya tak menjalankan aktiviti makeover taman kat rumah ni...agaknya sebab usia dah makin meningkat, kederat dah seciput, kemalasan dah maksimum...akhirnya taman tu terbiar...pokok2 yg ada berusaha hidup sendiri...aku cuma bagi minum je..tu pun kadang2 lupa. bukan apa..aku cuma nak latih pokok2 tu berpuasa...hehehe...zalim kan?

Warna - warni Raya @ KMK


 Bersama k.yan, ketua persiapan pentas...tahun ni rasa  kekurangan ahli..tanpa k.ida.  Tahun ni seperti juga tahun2 lepas...kami bertungkus lumus menyiapkan Dewan Mahawangsa untuk Merdeka Raya .. cuma tahun ni...bajet makin tenat. kami guna segala apa yg ada... recycle ...semuanya guna hasil 'kerastangan' sendiri...Alhamdulillah menjadi juga bunga raya kami..hehehe


Bunga Raya hasil 'keras tangan' kami... bergambar bertiga..dah kurang satu ahli..agaknya k.ida dah membina empayar baru di KMP ...Macamana k.ida, ok tak keras tangan kami?
 Gambar ni sedikit kelabu ...,maklumlah, cameraman bidan terjun kami sedikit menggigil masa snap gambar ni...ish..


Antara hidangan kami pada hari tersebut. Kek Lapis hasil tangan kak maya..dan nasi daging, tempahan dari kafe pentadbiran dan kiosk laman santai. Ok la hidangan kami tahun ni...cuma tak semewah sesi2 lepas...


Kenangan bersama Zu dan Tn Haji Raja Sulaiman..Pengarah KMK yang 'terchenta' ... lepas ni mungkin dah tak dapat jumpa sebab tak lama lagi Tn Hj dah nak pencen


Anak2 pelajar KMK...dan pengantin baru Pn Zuraida. Selamat Pengantin Baru Ya...semoga kekal hingga ke anak cucu

Friday, August 26, 2011

Salam Lebaran

Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Raya  untuk semua ... Maaf Zahir Batin 




Hari ni kami akan bertolak balik kampung di pasir mas kelantan..doakan perjalanan kami selamat.





Sunday, August 14, 2011

The Cup Or The Coffee

Saja nak berkongsi emel dari my hubby..

A group of alumni, highly established in their careers, got together to visit their old university professor. Conversation soon turned into complaints about stress in work and life. Offering his guests coffee, the professor went to the kitchen and returned with a large pot of coffee and an assortment of cups; porcelain, plastic, glass, crystal, some plain looking, some expensive, some exquisite, telling them to help themselves to the coffee.
When all the students had a cup of coffee in hand, the professor said: "If you noticed, all the nice looking expensive cups have been taken up, leaving behind the plain and cheap ones. While it is normal for you to want only the best for yourselves, that is the source of your problems and stress. Be assured that the cup itself adds no quality to the coffee. In most cases it's just more expensive, and in some cases even hides what we drink. What all of you really wanted was coffee, not the cup, but you consciously went for the best cups ... and then you began eyeing each other's cups.

Now consider this: Life is the coffee; the jobs, money and position in society are the cups. The cups are just tools to hold and contain life, and the type of cup we have does not define, nor change the quality of life we live. Sometimes, by concentrating only on the cup, we fail to enjoy the coffee God has provided us." God brews the coffee, not the cups, so enjoy your coffee!


Live simply. Love generously. Care deeply.

Speak kindly ... then leave the rest to God
 
 
 
 
.~ and  remember ~
The richest person is not the one who has the most,
but the one who needs the least.