Tuesday, November 29, 2011

Pregnant?



Kenapa topik ini secara tiba2...

Berita ini diterima selepas balik bercuti di Vietnam...memang dah terasa kelainan, tapi hati masih menafikan. Memang susah untuk terima pada awalnya... maklumlah diusia begini.. Namun aturan Allah tiada siapa yang boleh menolak. Kata2 Dr Rohani menginsafkan aku...ini adalah rezeki yang Allah bagi. Alhmadulillah...mesti positif.

Sentiasa berdoa semoga Allah permudahkan segala urusan..maklumlah dalam keadaan diri yang masih belum sihat sepenuhnya...Semoga diberi kesihatan dan kekuatan sepanjang 9 bulan ini... Amin.
Sekarang ni suka sangat cari maklumat tentang mengandung...sebagai penguat semangat dan sumber motivasi...hehehe

Kelebihan Ibu-ibu Mengandung:
 1. Dua rakaat solat wanita yang hamil lebih baik dari 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.
2. Wanita yang hamil dapat pahala puasa disiang hari & pahala ibadat dimalam hari.
3. Wanita yang bersalin dapat pahala 70 thn solat & puasa serta setiap kesakitan pada satu uratnya, Allah bagi satu pahala haji. 
4. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.
5. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.
6. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.
7. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.
8. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah.
9. Sekiranya wanita meninggal dunia dalam masa 40 hari selepas bersalin ia dikira sebagai mati syahid.
10. Wanita yang beri minum susu badannya kepad anaknya akan dapat 1 pahala daripada tiap titik susu yang diberikannya.
11.Wanita yang beri minum susu badannya kepada anaknya yang menangis maka Allah beri pahala satu tahun pahala solat & puasa.
12. Kalau wanita menyusui anaknya hingga cukup tempoh 2 setengah tahun, maka malaikat dilangit khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.
13. Seorang ibu yang menghabiskan masa malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit dapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.
14. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anaknya yang sakit akan di ampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya & bila dia hiburkan hati anaknya Allah beri 12 tahun pahala ibadat.

Sesungguhnya Allah itu maha pengasih lagi maha penyayang... ALLAHHU AKHBARR!

Semoga segala kelebihan dan kebaikan ibu yang mengandung ini memberi motivasi untuk menghadapi tempoh sembilan bulan ini. Amin.

Wednesday, November 23, 2011

Pengalaman Sebenar


Hari ini saya ingin berkongsi dengan anda sebuah kisah benar, pengalaman seorang sahabat yang telah mengalami koma (kritikal & tidak sedarkan diri). Semasa beliau koma, beliau telah merasai sendiri beberapa pengalaman yang unik yang dapat dijadikan pengajaran atau iktibar untuk kita semua.

Kisah benar ini ditulis berdasarkan cerita yang telah dikongsikan oleh beliau sendiri. Bacalah dengan penuh perhatian dan ambil pengajaran daripada kisah tersebut.

Pengalaman Koma Yang Begitu Menginsafkan.

Roshaizad berusia 38 tahun mempunyai seorang isteri berusia 32 tahun yang cantik dan baik hati. Suri rumahtangga sepenuhnya. Dikurniakan dua orang anak lelaki berusia 8 dan 6 tahun. Beliau berkerja di sebuah syarikat antarabangsa sebagai maintenance engineer di samping memegang jawatan sebagai penyelia Emergency Responce Team ( ERT ) di kilangnya. Tugasnya agak sibuk dan adakalanya berkerja sehinga lewat malam dan juga di hujung minggu.

Januari 2009, beliau telah terlibat di dalam kemalangan jalanraya sewaktu ke tempat kerja pada kira-kira jam 7.30 pagi.Kereta yang dipandunya bertembung dengan sebuah van kilang sewaktu dia cuba memotong sebuah van kilang yang lain di sebuah selekoh di Gurun, Kedah.

Beliau telah koma selama 3 hari dan dirawat di sebuah hospital pakar selama 47 hari lagi.Saya di antara orang yang awal sampai di hospital selepas mendapat panggilan dari isterinya. Saya juga di antara orang yang pertama dilihatnya selepas beliau sedar dari koma selepas isteri dan doktor yang merawatnya.

Sewaktu beliau koma

Beliau telah didatangi oleh malaikat dan mengatakan padanya usia beliau hanya tinggal 1 jam saja iaitu pada hari Ahad, jam 1.45 petang.Walau bagaimanapun Allah akan menangguhkan kematiannya sekiranya ada 50 orang yang mendoakan secara ikhlas akan panjang usianya. Beliau agak kebinggungan ketika itu.Beliau bertanyakan sudah ada berapa orangkah yang mendoakannya secara ikhlas sehingga kini. Jawab malaikat itu hanya baru 3 orang. Malaikat menunjukkan sesiapakah orang-orang itu. Dilihatnya insan itu ialah isteri beliau yang bercucuran airmata sejak hari pertama lagi beliau di hospital itu dan juga kedua anak beliau yang sedang tidur tergolek di kerusi menunggu pesakit di luar wad.

Malaikat itu juga telah memperlihatkan akan mereka yang mendoakannya iaitu kawan-kawannya termasuk saya, ahli kariah masjid yang membacakan surah yasin untuknya. Ibubapanya, ibubapa isterinya, adik beradik, sahabat handai dan rakan sepejabat. Kesemua di antara mereka telah melawatnya dan mendoakannya tetapi tidak diterima oleh Allah. Beliau bertanya kepada malaikat itu, mengapa doa mereka tidak diterima. Malaikat menjawab, tiada keikhlasan 100% di hati mereka.

Masa kian suntuk. Dia pun tidak tahu mengapa malaikat memperuntukkan masa yang begitu singkat kepadanya untuk hidup di dunia ini. Apa yang terjadi padanya kini. Dia pun kurang pasti. Malaikat terus menunggu dan melihat waktu yang kian menghampiri jam 1.45 petang.Hanya tinggal 10 minit lagi. Adalah mustahil untuk mencari 47 orang yang ikhlas mendoakan panjang usianya dalam masa sesingkat itu. Dia bertanyakan malaikat itu, adakah tuan akan mencabut nyawa sekiranya saya gagal mendapat 47 orang berkenaan, Jawan Malaikat “Ya:.

Kurang dari 1 minit, malaikat menghampirinya dan berkata, Allah mengkabulkan doa mereka yang mendoakan panjang usia anda. Anda berjaya mendapat 50 orang ikhlas yang berbuat demikian. Roshaizad bertanya, siapakah orang-orang itu. Malaikat menunjukkan mereka itu. Mereka adalah jemaah anak yatim yang baru saja menunaikan solat dzohor sebentar tadi dan berdoa untuk anda. Anda pernah pergi ke rumah anak-anak yatim berkenaan pada bulan Ramadhan yang lalu dan pernah menghulurkan bantuan kewangan. Mereka telah terbaca di dalam akhbar harian berkenaan kemalangan anda dan dzhor tadi mereka telah bersolat dan berdoa untuk anda. Doa ikhlas mereka diterima Allah swt. Malaikat itu kemudiannya ghaib dan tepat 1.45 petang Roshaizad tersedar dari komanya dan meraung kesedihan.

Isteri beliau yang ada di sisinya turut menangis dan juga saya. Saya sebenarnya tidak tahu pada ketika itu apa yang berlaku padanya di dalam komanya dan mengapa beliau menanggis selepas sedar dari komanya.

Setelah beberapa ketika barulah cerita di atas ini diceritakan pada saya untuk tatapan anda sekelian.

Pengajaran:

1. Beliau telah mengabaikan masa santai bersama isteri dan anaknya kerana mengejar duit dan tanggungjawab kerja. Sedangkan isteri dan anak-anaknya amat sayang padanya dan doanya amat ikhlas.

2. Dia telah mengabaikan tanggungjawab sosial dengan jiran dan masyarakat sekeliling dan ini menyebabkan mereka tidak ada rasa kasih pada saya kalaupun saya mati.

3. Dia telah mengabaikan dan tidak menepati janji-janji pada kawan-kawan sehingga kawan-kawannya marah padanya dan sehingga doanya tidak ikhlas. termasuk dengan saya.

4. Beliau jarang pergi masjid kecuali pada hari Jumaat dan ini menyebabkan jemaah masjid kurang mengenalinya dan menyebabkan doanya tiada keikhlasan

5. Beliau jarang memberi sedekah dan amal jariah. Nasiblah sumbangan ke rumah anak yatim yang diberikan tempoh hari atas desakan isteri beliau.

6. Beliau jarang bertolak ansur dengan kakitangannya walaupun hal-hal yang remeh. Ini menyebabkan kakitangannya membencinya dan doa mereka juga tiada keikhlasan.

7. Beliau jarang berkunjung ke rumah adik beradik dan takut adik beradik meminjam wang dengannya. Ini menyebabkan juga tiada keikhlasan dari mereka.

8. Beliau banyak kali menyakiti hati hati ke dua ibubapanya kerana tidak menunaikan janji untuk balik ke kampung pada hari-hari tertentu lantaran kerja beliau. Ini menyebabkan ibubapanya marah. Kes ini hanya Allah yang tahu.

9. Beliau gagal menunaikan solat pada waktunya lantaran kerja beliau atau adakalanya tertinggal terus terutamanya solat Asar

10. Beliau tidak menunaikan zakat walaupun beliau memang layak berbuat demikian

Sahabat:

Allah masih sayang pada sahabat saya ini ataupun ianya untuk memberi pengajaran pada kita melalui tulisan saya ini. Ambillah ikhtibar dari cerita ini.Sahabat saya ini masih gagal untuk mendapatkan perlindungan takaful disebabkan oleh kemalangan dan kecederaannya.

Dirikan solat tepat pada waktunya, keluarkanlah zakat. Luangkan masa bersama keluarga. Imarahkan masjid selalu. Baliklah selalu lihat wajah ibubapa kerana Allah akan memberikan pahala ke atas perbuatan kita itu. Berbaiklah dengan jiran dan kenalilah mereka. Bertolak ansurlah dengan mereka yang memerlukan. Ingat! kita akan dapat apa yang kita telah beri. Maka selalulah memberi…

Wednesday, November 16, 2011

Lambaian Ho Chi Minh

Sempena cuti Deepavali pada 26 oktober hari tu, aku mengambil kesempatan untuk bercuti ke Vietnam. Walaupun kolej cuma cuti sehari je...aku gagahkan diri ambik baki cuti tahunan yg cuma tinggal sehari je lagi tu. Jadi kalau apa2 berlaku lepas ni...tak pasti aku nak guna cuti apa lagi..hehehe. Kami bertolak ke Vietnam pada 26 okt dan balik pada 29 okt...4 hari tu...

Kami ambik flight MAS dari Alor Setar ke KL pada jam 9.20 pagi...sampai KL jam 10.20. Ronda2 kat KLIA sekejap...dan selepas tu kami ke LCCT dengan menaiki shuttle bus...Seronok juga sebab dah lama sangat tak naik bas...lagi seronok sebab kami naik tu free je. Bukan sebab tak perlu bayar...kami je yg tak tau tambang kena bayar pakai mesin kat tepi driver...jadi selamba je la kami naik tanpa buat apa2 pembayaran...ahaks.

Kami nak flight AirAsia jam 2.50 petang...sampai HoChiMinh jam  3. 50 petang. Perjalanan mengambil masa 1 jam 50 minit dan waktu HoChiMinh lewat sejam dari Malaysia. Setelah semua urusan luggage selesai kami terus keluar ke lobi lapangan terbang untuk mendapatkan teksi   ke Hotel yang telah ditempah..

Airport Vietnam
Sepanjang perjalanan itu kelihatan ribuan motosikal memenuhi jalan raya dan bergerak dengan kelajauan yang seragam tapi terlalu rapat.... memang membuatkan aku kecut perut takut berlaku perkara yang tak diingini.... jauh sekali keadaan nya dengan Malaysia... Inilah antara keunikan Bandaraya HCM ini...yang dikenali sebagai Motor City, lebih-lebih lagi bagi mereka yang pertama kali mengunjungi HCM yang menjadi kebanggaan rakyat Vietnam....


Akhirnya kami sampai ke Hotel yg dituju...... Hotel Ngan Ha... Urusan check-in dilaksanakan dengan lancar dan masing-masing bergegas ke bilik untuk mandi . Selepas tu kami bergerak keluar untuk melihat-lihat panorama Bandaraya HCM waktu malam. Dalam menyusur pedestrian yang dimandi limpahan cahaya neon dapat dilihat berbagai aktiviti penduduk HCM waktu malam... satu yang nyata orang-orang vietnam ni kurus-kurus dan fit.... serta aktif...Aku yg pertama kali ke HCM ni memang rasa agak terkejut dan terkedu...terutama waktu melintas jalan...adusss cukup seriau rasanya...terpaksa berlari-lari anak...motor datang dari semua arah.. Dalam perjalanan terjumpa orang jual bunga...cantik dan murah..  ada pula  yg berminat untuk beli...
cantik kan?

Kami masuk ke beberapa butik yang terdapat ke sekitar hotel...belum teringin nak membeli...mood belum datang. .. tinjau2 harga je dulu. Lepas tu kami pergi makan kat restoran halal yang ada kat kws tu...masuk2 je penuh orang malaysia kat situ. Pelayan restoran pun cakap melayu...ish ini menunjukkan betapa ramainya orang malaysia yg melawat bumi HCM sehinggakan dia orang dah fasih cakap melayu dan dapat masak masakan melayu...
Hidangan makan malam aku hari tu...nasi goreng kampung. Sekali tengok macam nasi goreng kicap je...pedas yang teramat. Harga nasi goreng kicap tu dan teh ais USD5...mahal jugak kan?

Nasi goreng kampung...merangkap nasi goreng kicap hehehe
Lepas makan kami terus kan rondaan ke Pasar Malam Ben Thanh.... rambang mata dibuatnya bermacam-macam barangan dijual.... terutamnya barang textile, kulit dan cenderahati... lama juga berpusing-pusing sepanjang pasar malam yang panjang itu..... Hotel kami betul2 kat depan pasar malam Ben Thanh dan pasar Ben Thanh.

Pukul 12.00 mlm baru kami semua pulang ke Hotel penginapan dan selepas mandi terus masuk tidur dan perlu bangun awal untuk agenda perabih duit  di pasar Ben Thanh keesokan harinya...
 

My Secret Diary. rose-duniaku Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang