Tuesday, June 07, 2011

Cerita Tentang Sakit

Sejak kebelakangan ni sakit aku sering datang. Kalau dulu, dalam dua tiga bulan sekali baru dia datang...tapi sekarang ni..dalam sebulan, tiga empat kali. Memang sedih..Kadang2 dalam doa untuk jadi kuat..redha..tabah..., aku tetap kalah...airmata tetap menitis. Selalu tertanya dalam hati, kenapa dugaan demi dugaan...datang bertimpa. Namun ku tekadkan dalam hati, ujian adalah tarbiyah dari Allah, maka tabahlah...


Petang kelmarin, aku ke klinik perubatan homoepathy. Mendengar kata2 doktor...rasa lapang dan sedikit bersemangat. Aku dibekalkan dengan ubat dan petua.

Kata Dr, Madu dan habbatus sauda bagus untuk kesihatan. Caranya, campurkan 2 sudu kecik madu dengan setengah cawan air. Kunyah habbatus sauda, lepas tu minum madu tadi sikit2...amalkan 2 @ 3 kali seminggu, waktu malam. Kalau nak guna minyak habbatus sauda pun lebih baik, campurkan terus dalam madu tadi. Tapi bagi aku, kalau guna minyak ni, rasa dan baunya agak tak menarik ... jadi aku lebih suka guna yang biji...walaupun rasanya agak pedas..pahit. Memang sebelum ni pun aku dah amalkan minum madu, aku minum pekat macam tu...pagi dan malam. kata Dr, kalau buat macam tu...dia tak jadi ubat....ish tersalah cara rupanya.

Dalam al-quran pun ada menyebut kebaikan madu, bunyinya lebih kurang begini...


“Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah; “ buatlah sarang-sarang di bukit-bukit dan ditempat-tempat yang dibuat manusia, kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu)”. Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, didalamnya terdapat obat yang menyembuhkan manusia. Sesungguhnya pada yang demikian terdapat tanda-tanda bagi orang yang memikirkan” (An-Nahl: 68-69)

Kata Dr lagi, kalau boleh elakkan debu, asap.... Kat rumah kalau boleh jgn guna kipas angin sebab dia akan terbangkan habuk, jangan minum ais, rempah2 pedas....dan macam2 lagilah. Insyaallah...aku akan cuba ikut semua nasihat itu.

Sekian dulu cerita tentang sakit. Doakan supaya aku diberikan kesihatan yang lebih baik. amin.

0 comments:

Post a Comment

 

My Secret Diary. rose-duniaku Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang