Saturday, July 02, 2011

Kacamata...

Saja nak share coretan yang aku rasa cukup menarik untuk direnung oleh kita semua. Coretan ni aku copy paste dari blog nurulbadiah lai...aku suka dengan cara dia tulis.

Pandanglah segala sesuatu dari kacamata orang lain. Apabila hal itu menyakitkan hatimu, sangat mungkin hal itu menyakitkan hari orang lain pula.
kadang2 bile kite nak cakap sesuatu tu..kite kene fikir level org lain gak..jgn kite fikir org tu sama standard ngn kite..
logik ke..kite ni doktor..pastu kite duk ckp ngn penoreh getah tentang sesuatu yg boleh buat die ternganga??
tak pon..kite bla bla cakap tentang okey je barang naik..okey je minyak naik..okey je apa2 naik..cakap lak kat depan orang yang kais pagi makan pagi kais petang xboleh makan2?pastu duk argue ngn org tu tak reti bersyukur la ape la...ce try kite letak diri kite kat tempat orang tu plak..?camne?
orang selalu kalau nak tengok sesuatu..tengok dari pandangan die..fikir dengan level die..abes tu orang lain camne??
sakit hati kite..kite duk bising2..habis tu sakit hati orang camne lak?kan?kan

Menarik kan?
 
Aku rasa apa yang diperkatakan oleh nurul tu cukup tepat. Kita selalu melihat sesuatu dari kacamata kita...kita tidak melihat sesuatu dari kacamata orang yang mengalaminya...merasainya...Bak kata orang berat mata memandang...berat lagi bahu yg memikul. Tanpa sedar, mungkin perbuatan @ kata2 kita telah membuatkan orang bersedih...siapa tau kan...?
 
Oleh itu...
Kalaulah anda tidak mampu untuk menggembirakan orang lain, janganlah pula anda menambah dukanya.
Gambar ni pun aku copy paste dari google

Semoga kamu mendapat cukup kebahagiaan untuk membuat kamu bahagia, cukup cubaan untuk membuat kamu kuat, cukup penderitaan untuk membuat kamu menjadi manusia yang sesungguhnya, dan cukup harapan untuk membuat kamu positif terhadap kehidupan.

KEEP SMILING....

0 comments:

Post a Comment

 

My Secret Diary. rose-duniaku Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang