Monday, November 22, 2010

Visit Kelantan

N3 kali ni aku nak berkongsi sedikit tentang negeri tanah tumpah darah ku .... kelate. Aku tertanya2 juga,  pasal apa orang kata 'tanah tumpah darahku'.... Masa dilahirkan tu ibu kita yg tumpah darah...kita tak ada apa2 pun kan? patutnya tanah tumpah darah ibuku la kan... he..he..

Ni tempat tunggu bas... kota bharu come sokmo.... maksudnya kota bharu sentiasa cantik

Setiap kali balik kampung, mesti aku tak lepaskan peluang ke Kota Bharu. Antara tempat yang aku suka pergi adalah Pasar Besar Siti Khadijah, Bazar Buluh Kubu dan sekali sekala 'melawat kedai emas'... baca  betul2 ayat tu ya .... 'melawat'  .

Orang kata cara bijak untuk meneliti kehidupan di sebuah bandar di Malaysia ialah dengan melawat pasar tempatannya yang menjadi nadi kehidupan setiap bandar. Pasar Siti Khadijah dinamakan sempena isteri pertama Nabi Muhammad yang merupakan seorang ahli perniagaan. Nama yang sesuai untuk sebuah pasar yang mana penjaja di dalamnya kebanyakannya terdiri dari kaum wanita. Kalau nak tau wanita2 Kelantan ni memang rajin...
Terdapat sesuatu untuk semua orang yang berkunjung ke pasar ini dari hasil tanaman segar hingga kraftangan dan kuih-muih tradisional. Ianya juga menggambarkan budaya dan cara hidup di Kelantan yang penuh dengan warna, bau dan bunyi yang unik milik penduduk di situ.  Jadi sesiapa yg melawat kelantan, jgn lupa abadikan kenangan di sini...kalau nak ambik gambar dgn peniaga2 yg cantik jelita tu pun boleh...pastikan minta kebenaran dulu ya.


Pandangan dari atas... tingkat bawah adalah tempat jualan barangan basah ,sayuran dan beras.

Kat tingkat bawah ni kebanyakan peniaga  terdiri dari wanita...kebanyakannya dah berumur ya...

 Tingkat 2 ... tempat jualan kain batik, kain ela, baju2 dan macam2 lagilah. Kat tingkat 1, jualan pelbagai jenis makanan, keropok dan macam2 lagilah.Gambar tak ada ya...

Dataran Kota Bharu... kalau nak ke pasar Siti Khadijah dan Bazar buluh Kubu, boleh letak kereta kat sini...jalan kaki pun dah tak jauh. Tapi kalau pergi masa cuti perayaan atau cuti umum.... kota bharu menjadi teramat la sesaknya. nak letak kereta pun susah.


Ini Bazar Buluh Kubu... kedudukannya kat sebelah pasar siti khadijah. aku suka beli kain batik kat sini, memang cantik2, tapi harganya lebih mahal berbanding kat pasar siti khadijah. Tapi bagi aku, kain batik kat bazar ni lebih kualiti dan designnya pun ekslusif... sebab tu mahal sikit. Alah membeli menang memakai kan...

Pemandangan dalam Bazar buluh Kubu... kalau nak pilih kain pun rasa lebih selesa sebab kawasan luas berbanding Pasar Siti Khadijah yang sesak dan sempit.... lebih2 lagi kalau orang ramai... sesak nafas dibuatnya.
Ini pulak gambar kedai emas yg aku suka melawat..... Wan Hussin Wan Mohamad.  Kedai Wan Hussin berlambak kat Kota Bharu....byk cawangan kat seluruh kelantan...dah kaya pun dia.

Satu lagi tempat yg patut dilawati adalah Pekan Rantau Panjang. Rantau Panjang merupakan sebuah pekan yang bersempadan antara Malaysia dan Thailand yang terletak di utara negeri Kelantan. Ia berada 39 kilometer di barat daya bandar Kota Bharu dan terletak berhampiran dengan Sungai Golok, Thailand. Ia terkenal dengan pelbagai barangan jualan dan cenderahati.

The Zon - kedai bebas cukai
Pasar Rantau Panjang ... macam2 ada. 

Pasar Rantau Panjang ... emas sadur byk kat sini

 Satu tempat lagi yg patut dilawati.... pasar Wakaf Che Yeh... macam2 ada dan murah2.  Tempat ni berbeza dgn Wakaf Cik Yan ya.... wakaf cik yan cuma ada kat KMK je.... ahaks. Jgn marah ya Ummi.

2 comments:

  1. HEBAT ;)
    SALAM KENAL DR SAYA..
    KITA SEKAPAL NAMPAK GAYA TAPI SAYA NI JAUH SGT DGN KB..PERTAMA KALI JEJAK KB MASA UMUR 17 TAHUN :(
    SO TAK KENAL SGT KB DAN KAWASAN SEKITARNYA

    SIAN KAN SAYA?HEHE

    ReplyDelete
  2. Saya pun suka melawat kedai emas wan hussin tu. Tapi selalu pergi yang warna ijau.
    Kita sekapal.
    Ore kelate gok ni.

    ReplyDelete

 

My Secret Diary. rose-duniaku Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang