Friday, November 05, 2010

Banjir Di Jitra

Pekan Jitra...ditenggelami air.

Memang peristiwa yang tak dapat dilupakan betullah banjir kali ni. Macam2 peristiwa berlaku...habis semua perancangan tak jadi. Aku berbengkel di Seremban selama seminggu...cadangnya selepas itu hubby dan anak2 akan jemput aku dan kami akan sama2 bercuti di KL...sambil2 menghadiri kenduri kahwin saudara di Subang Jaya. Pagi 4 November hubby telefon...dia dalam perjalanan tapi belum tentu boleh lepas ke tidak sebab jalan utama dah ditutup kerana air naik. Jadi dia gunakan jalan alternatif. Dalam pukul 8 pagi hubby telefon.... tak boleh terus dah ni, air makin naik takut tak lepas, so demi keselamatan...terpaksa lah berpatah balik. Dia suruh aku ke KL dulu...nanti bila jalan dah ok dia akan datang lepas tu. Pikir punya pikir aku buat keputusan untuk balik ke Jitra, tumpang kereta kawan. tak sanggup rasanya aku mengusung beg berat tu naik komuter untuk ke KL. Lagipun aku agak mesti petang nanti air dah surut sebab hujan dah berhenti, jadi boleh la aku balik kerumah. Nasib baik hubby beritahu awal tak boleh datang, kalau tak terkontang-kanting la aku sorang2 kat hotel tu, orang lain semua dah balik.
Pukul 8.30 pagi, aku, Idris, Rahman dan Normi bertolak dari Royale Bintang Resort & SPA menuju ke rumah di Jitra. Nasib baik ada Rahman, kalau tak tak tau lah kami nak balik dengan apa kerana driver kolej yang sepatutnya datang ambik kami tak boleh keluar...rumah dia pun dinaiki air. Kami sampai ke Tol Alor Setar Selatan pukul 2 petang...dan kami dapat berita sedih, jalan ke Jitra semua tutup...jalan altenatif pun tak boleh lalu, air makin naik. Aku mula pening kepala, telefon hubby pun dia kata nak buat macamana, dia tak boleh datang ambik. Akhirnya aku buat keputusan ikut normi balik ke rumah kakak iparnya di Taman Pelangi Alor Setar dan Idris ikut En.Chow. Aku telefon kawan2 kot2 mereka tau jalan2 lain yg boleh di lalui untuk ke Jitra... masing2 bagi cadangan...tapi aku yakin semua jalan2 tu hubby aku tak tahu arahnya. Aku dah mula sedih...airmata dah rasa macam nak keluar dah. Dalam pukul 5 petang Idris telefon aku, katanya dia dah sampai ke rumah...dia jalan kaki harung banjir dan lepas tu tumpang lori hingga sampai ke Jitra. Aku jadi lagi sedih.... macamana la kalau banjir makin buruk dan aku tak boleh balik sampai berhari-hari. Aku telefon hubby...tak berjawab, rupa2nya dia tertidur. Dalam keadaan macam ni aku jadi ter'over' sensitif...ada ke dia boleh tidur senang2 kat rumah, patutnya tanyalah kawan2 macamana nak datang ambik aku,...memang aku banjir airmata lepas tu...alang2 dah banjir baik la aku tambahkan lagi kan? Lepas tu hubby telefon aku, dia kata dia dah jumpa orang yg tau jalan alternatif yg boleh dilalui....dia akan cuba datang ambik. Aku mula jadi serba salah sebab hari dah hampir malam...bahaya bawa kereta malam2 dalam keadaan banjir macam ni. Jadi aku kata kat dia, tak payah la datang malam2, datang je esok pagi...aku risau. Dalam pukul 7 malam, hubby telefon, dia kata dia dalam perjalanan nak ambik aku...ditemani Cikgu Mail jiran kami. Ish terkejut juga aku dia boleh datang malam2 ni...memamg aku risau sangat2. Dalam pukul 8 malam hubby sampai dan kami terus bertolak balik. Masa ni mula la part adventure kami. Kami terpaksa lalu ikut batas2 padi dan jalan kecik yang berlubang2 di tepi tali air....memang kecut perut...kalau tersilap sikit mesti boleh tergelincir dalam sawah dan tali air. Masa ni la aku mula rasa menyesal kerana dah terkecik hati kat hubby...aku tengok dia susah payah meredah jalan2 tu, ish tak patut betul aku kan?
Dalam perjalanan balik tu, aku respect sangat kat penduduk kampung kat situ. Mereka sanggup malam2 dok kat tengah sawah tu sambil pegang lampu picit...tolong beri arahan kat kami bila tiba kat tempat2 yg agak bahaya. Memang respect sangat2....tambahan lagi mereka tu terdiri dari budak2 belasan tahun....kalau mereka tak tolong, memang susah kami malam tu sebab setengah2 tempat kami terpaksa lalu ikut titi yg sempit.Terima kasih yang tak terhingga. Betul lah kata orang, kadang2 orang yang membantu kita tu adalah orang yang tak pernah kita kenal sama sekali....ini lah namanya perikemanusiaan. Akhirnya pukul 10 malam, kami selamat sampai ke rumah...alhamdulillah. Terima kasih kat 'hero' aku tu....lepas ni tak mau kecik2 hati dah...

4 comments:

  1. mek rose..bergenang airmata baca..tu la..kite jgn kecik2 hati lagi..k..suami kite sayang kite..cuma mereka sibuk dan komited keje je..k.ida pun merasai..anak2 dua orang tu orang lain..tak dikenali ... yang bantu bawa balik ke changlun..menyebabkan k.ida semakin percaya..allah akan senantiasa permudahkan urusan kite jika kite selalu berusaha dan mendoakan urusan orang lain dipermudahkan..wallahualam..peluk zizi tu kuat-kuat...hehehehe

    ReplyDelete
  2. touchingnyer k.rose. moralnye, selalu permudahkan hajat orang, insya Allah suatu hari nanti urusan kita akan selalu dipermudahkan oleh Nya.

    ReplyDelete
  3. mek rose, tu la asik nak cari salah zizi jer..haippp, nak kena babab nih..tgk km cool je, meredah jalan2 berliku sendiri..hahaha..ayat riak gitu

    ReplyDelete
  4. jangan cakap aje lepas ni kecik hati lagi...

    ReplyDelete

 

My Secret Diary. rose-duniaku Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang