Pages

Saturday, July 31, 2010

Bandung...I was there

Percutian kami bermula july 27 dengan menggunakan pesawat MAS melalui KLIA pada jam 1.30 petang. Namun begitu, disebabkan masalah cuaca, pesawat yg sepatutnya membawa kami ke Bandung tiba lewat dari phuket...so kami kena tunggu sampai jam 2.40 baru bertolak....geramnya dalam hati. Perjalanan ke Bandung mengambil masa selama 2 jam....dalam jam 3.40 waktu Bandung kami tiba di Hussein Sastranegara Airport. Setibanya di sana kami disambut oleh Pak Amin yang merangkap supir dan tourist guide... dari segi layanan pak amin boleh dikatakan gred A, tapi dari segi perkiraan "kureng' sikit. so tak nak rekemen lah...tak tepati janji. Kami keHotel Mutiara untuk check in dan seterusnya menikmati makan malam di restoran makanan sunda. Menu kami pada malam itu macam dalam gambar ...tak tau nak pilih yg mana, namanya pun pelik2.
Malam tu aku makan Gurame bakar, sup bontot , telur dadar dan minumnya es jeruk kelapa...harganya aku rasa lebih mahal dari di Malaysia.
Lepas makan, balik hotel dah malam...kami tidur je. dah tak larat nak keluar lagipun kedai kebanyakannya dah tutup. Hari kedua, pagi2 lagi seawal jam 8.30 pagi kami ke tangkuban parahu...jauh jugak naik kereta. kawasan ni merupakan kawasan bekas gunung berapi...mengikut cerita gunung ni meletup pada tahun 1969. Gunung ni ada lagendanya. Menurut cerita pak amin, pada zaman dulu ada la seorang puteri yang cantik, terpisah dengan anak lelakinya sangkuriang. puteri ni awet muda...walaupun usia dah lanjut ala2 nenek gitu tapi masih tetap anggun dan bergaya. nak dijadikan cerita si sangkuriang telah jumpa maknya yg jelita tu tapi dia tak tau itu mak dia...terus jatuh cinta. Si mak ni tak nak la kawin dgn anak sendiri, jadi dia cari helah supaya sangkuriang tak boleh kawin dgn dia. ...si mak yg jelita bagi syarat kalau nak kawin dengan dia , sangkuriang mesti siapkan perahu dalam masa satu malam. Jadi sangkurian pun buat la perahu tersebut...tapi sahih tak sempat siap. apalagi marah la kawan tu...ditendangnya perahu yang tak siap tu sehingga terbalik. jadi kalau kita tengok dari jauh, gunung tu bentuknya macam perahu terbalik..begitulah alkisahnya.

Inilah gambar2 aku kat tangkuban perahu. posing ala2 jelita gitu..nak jadi macam mak si sangkuriang la tu, anggun dan bergaya..ahaks.
Balik dari Tangkuban parahu, kami terus ke Factory Outlet, Rumah Mode. Kat sini jual pakaian, kasut, beg dll. barang2 kat sini semuanya yg branded, ada guess, burberry, armani dll, pendek kata semua yg branded lah. Katanya pakaian kat sini semua yg ori...tapi aku tengok ada juga yg macam tipu je...dibuat khsusus untuk jual kat situ. yg ala-ala bukit kayu hitam gitu. Ini gambar kat rumah mode...depan pintu masuk apa2 hal ambik gambar dulu ya. aku berkenan betul kat t-shirt ni...nampak manis je kalau anak2 dara pakai...kalau mak dara tak sesuai kot, nampak masam la pulak.
rehat dulu kat cafe...
Hari kedua seawal 8.30 pagi kami ke pasar baru...dari pagi hingga pukul 3 petang kami kat situ. Pasar baru merupakan tempat jual kain ela, kain sulam, blouse, kasut, handbag, telekung dll lagilah. Rambang mata dibuatnya...semuanya murah2. Beratus ribu rupiah jugaklah aku perabih kat sini. Nasib baik rupiah...kalau RM macamana ya? kedai yg paling banyak aku borong adalah kat D'Fashion, pemiliknya org india...katanya dia tu pembekal kain untuk Jakel, Gulatis, Euro Moda dll. Kami dilayan gred A hari tu...siap ada air fresh orange lagi. Kedainya punyalah cantik...ala2 bollywood. Kopak la beratus2 ribu rupiah kat sini...kain cotton,chiffon cantik2 dan murah pula tu. Kat bawah kedai2 yg jual kain sulam, kain batik indon ...cantik2 sangat. kat kedai ni pun aku perabih duit juga...baju yg kat patung tu...tokei tu sedang lipat baju aku la tu...tersengih je sebab dah berjaya pujuk aku beli kain dia...

Abih kat pasar baru,kami bergerak pula ke Kedai Tas...tengok handbag dan kasut, tapi satu pun tak berkenan. Lepaih tu perabih masa kat factory outlet macam Heritage, Grande, Top Men dan macam2 nama lah...aku pun dah lupa.
Esoknya july 30 sebelum balik jam 3.40 petang, kami ronda lagi pasar baru...menghabiskan sisa2 rupiah yg ada. pukukl 1 check out...flight 3.40 dan kali ni on time. sampai KLIA pukul 6.40, bergegas pula nak naik flight ke Alor setar 7.55 pm. Begitulah alkisahnya perjalanan kami. Aku rasa bandung ni sesuai untuk shopping kain2 sulam @ kain ela, harganya murah sangat kalau dibandingkan malaysia. tapi kalau nak beli baju2, seluar, handbag dll yg branded tu, kena tengok betul2..kebanyakannya aku rasa tipu je...bukan yg ori pun. beli kat padang besar pun berlambak...macam ori gak. tapi kalau nak beli barang branded yg tak ori..boleh la beli kat sini sebab kat malaysia mungkin mahal sikit. Seronok betul perabih duit. lepas ni rasanya tak pi dah ke bandung...cukuplah dua kali. lepas ni aku nak pi arah lain pulak...vietnam kot. Peristiwa sedih yang aku masih teringat sampai la ni...aku tertinggal lukisan yg aku beli kat bilik hotel...waaaa