Friday, December 03, 2010

Selagi Diri Berharga


"Jangan sedih jika diri tidak dihargai, tetapi tangiskanlah apabila diri tidak berharga lagi"

Kata-kata tersebut aku petik dari Majalah Anis keluaran Nov 2010, di ruangan Kata & Makna tulisan Ustaz Rajhan Mohamed Razali.....dan aku cukup suka ayat tersebut. Manusia sememangnya perlukan perhatian dan penghargaan. Inilah bekalan rasa yang diberikan oleh Dia Yang Maha Esa dalam naluri setiap manusia. Namun, realitinya dalam hidup ini tidak begitu. Kita berada dalam belantara kehidupan yang dihuni oleh manusia yang bersikap sebaliknya....sememangnya manusia punya sikap yang payah untuk menghargai orang lain. Untuk berterima kasih kepada orang yang berjasa kepadanya pun kadang2 payah dilakukan.

Justeru jika kita tidak dihargai dalam hidup ini, ingatlah ia bukan bencana yang terbesar. ia bukan petaka yang menenggelamkan kita ke lubuk kekecewaan dan penyeksaan. Namun,  ingatlah bencana yang sebenarnya ialah apabila kita tidak berharga lagi. Untuk jadi berharga, bekalkan diri kita dengan ilmu, iman, akhlak mulia dan harta. Dengannya akan berhargalah diri kita dalam kehidupan ini.  .... untuk baca lebih lanjut...beli lah majalah Anis keluaran November....macam2 ada.

Ulasan aku,   ....memang betul pun kan ? Kalau kita buat baik.... tak dapat pujian dan penghargaan pun, tapi bila buat tak baik @ tersasul @ tersasar sekali sekala.... berlambak la pulak kejian dan sindiran. Ini dah jadi lumrah ke? Ish poning kepala den...... itulah orang kata buat jahat jangan sekali...buat lah berkali-kali ya...ahaks.

0 comments:

Post a Comment

 

My Secret Diary. rose-duniaku Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang