Saturday, January 29, 2011

Tanah Lot @ Bali


Tempat tujuan kami seterusnya adalah ke Tanah Lot (Pura Tanah Lot). Pura ini didirikan pada abad ke XV Masehi oleh Pedanda Bawu Rawuh atau Danghyang Nirartha yang berasal dari Kerajaan Majapahit. Pura Tanah Lot terletak di laut atau terpisah dari daratan dan di sekitar pura ini terdapat pula beberapa pura kecil dan besar antara lain Pura Pekendungan. Di bawah dan di sebelah barat terdapat sumber air tawar yang merupakan air suci bagi Umat Hindu. Pura Tanah Lot terletak di Desa Beraban Kecamatan Kediri + 13 km dari kota Tabanan. Bila air laut surut para pengunjung dapat langsung sampai ke pelantaran pura untuk bersembahyang...bagi yg beragama hindu. Jika air laut pasang, maka pura ini akan kelihatan seperti sebuah perahu terapung di atas air.



Di bawah pura terdapat beberapa gua yang di dalamnya hidup beberapa ekor ular besar dan kecil berwarna hitam putih. Ular-ular ini sangat jinak dan tidak boleh diganggu. Kawasan gua ni dikenali sebagai Cave of The Holy Snake...kalau nak masuk tengok kena bayar.

Penjaga Cave Of The Holy Snake

Di Tanah Lot kita dapat menyaksikan timbulnya bulan purnama di malam hari dan tenggelamnya matahari di kaki langit, merupakan suatu pemandangan yang sangat indah.




Didepan pintu Pura Tanah Lot

Kat tanah lot ni ada gerai2 jualan untuk pengunjung...ada pakaian, lukisan, aksesori, patung2 dan macam2 lagilah. Tapi kata pak yanto kat sini barang2nya agak mahal...maklum kawasan tumpuan pelancong.


Di dalam salah satu kedai kat Tanah Lot

Dikawasan pelantaran Pura...masa ni air belum pasang lagi.



Berlatar belakangkan Pura Tanah Lot...kat tengah2 laut tu...tapi air belum pasang lagi la...


Kat sini pemandangannya cukup cantik...ombak tinggi2....jadi bila nak snap gambar, tunggu masa ada ombak...memercik gitu...

Kat tanah lot ni orang cukup ramai. kat sini selalu ada shooting filem. Masa kami kat sini pun ada satu sinetron tengah shooting...

Berlatar belakangkan pura....kat bali ni, dimana-mana pun wajib ada pura. Mereka cukup alim. Tapi aku jadi sedikit pelik, muka macam melayu, pakai kebaya berkain batik....tapi pergi kuil. Itulah Bali....pulau yang hampir 90% penduduknya beragama hindu....hindu yg alim.

0 comments:

Post a Comment

 

My Secret Diary. rose-duniaku Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang